Tekniken är fantastisk - 26 november

En klyscha som brukar uttalas med viss ironi, men faktum är att just nu menar jag det verkligen.
För alla er som ser är det självklart att ni kan ta del av all information som flödar omkring oss. Jag och många synskadade med mig (och kanske även dyslektiker?) kan bara drömma om det. Jag tänker på allt som INTE ges ut i ett format som vi kan tillgodogöra oss. Facktidningar och facklitteratur är väl bara några exempel på sådant som vi förväntas ha noll intresse av, och alltså saknas denna info på media som vi kan tillgodogöra oss.
Ett exempel för min del är förstås allt som rör häst, från avel till allmän hästhållning och sport. Men givetvis finns mycket mer som jag gärna skulle hållit mig uppdaterad om. Man känner sig rätt utestängd i största allmänhet och kan inte alls hänga med i utvecklingen på ett sätt som man skulle önskat.
Men ibland kan man ändå få en och annan positiv upplevelse. Från vännen Anette i Ronneby damp artikeln om Frederiksminde-stuteriet som var i Ridsport för mer än ett halvår sen, ner i mailboxen härom veckan. En artikel jag verkligen velat läsa men inte haft möjlighet till det. Den var scannad i jpg-format. Med programvara jag fått från syncentralen kunde jag enkelt, med ett enda musklick, konvertera filerna till läsbara pdf-filer, som min talsyntes sedan läste upp för mig med förvånansvärt gott resultat. Jag blev riktigt imponerad. Och tack till Anette, som tagit sig tid att scanna och förse mig med artikeln!
Annars så undrar jag när vi som inte själva kan läsa tryckt text, även vi ska få möjlighet att läsa ALLT som publiceras. I och med att praktiskt taget allt som ges ut numera  någon gång i produktionskedjan föreligger i digitalt format så borde det vara tämligen enkelt att åstadkomma. Men så länge som de som styr inte tänker längre än näsan räcker så händer väl inget antar jag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback