Blomsterprakt med mersmak - 11 juli

Vi har en trädgård i förfall. Här finns varken tid, ork eller intresse för att försöka hålla den snygg. Jag har försökt skaffa lite blommor tidigare år, men som det nu är så kommer jag ju aldrig iväg och handlar något själv och då blir det som det blir.
Härom dagen kom Roland i alla fall hem med några amplar med petunior och lite tagetes, som "blivit över" hos en lokal odlare där Roland varit och grävt.

Bild ampel mes vit petunia på verandan

Dessutom blommar den här fina rosenbusken för fullt:

Bild rosor

Det är inte varje år det blir blommor på den. Är vädret för kallt och regnigt svartnar knopparna och slår aldrig ut. Den här rosenbusken, som jag inte vet namnet på (är det någon som vet, så låt mig gärna få reda på det) har jag genom åren skördat blommor från och kokat marmelad på. Suveränt god blir den, och det känns exklusivt att ha en sådan delikatess på lager. Efter flera år utan marmeladkok har det nu blivit en ny sats som gav 8 små burkar, och ytterligare en sats förbereds. Hurra!!!

Bild Min hemgjorda rosenmarmelad

Jag använder mig av ett recept som jag hittade på Rosenwebb för 10 - 12 år sedan. Då fick jag sådär 3 träffar då jag sökte på "fosenmarmelad" på nätet, varav en innehöll recept. Det kan jämföras med att jag får närmare 2000 träffar på samma ord idag. Ett bevis så gott som något på hur Internet har utvecklats de här åren.

Bild Guldbagge på ros
 
Det finns fler än jag som uppskattar de här rosorna!

En annan rosenbuske som blommar vackert är faktiskt min egen. En gåva jag fick av givare jag inte känner, för 13 år sedan. Det sades vara någon fin gammal sort som jag givetvis inte minns namnet på. Vet någon så är jag tacksam för uppgift även om den.

Bild Min egen rosenbuske med polkagrisrandiga blommor

Det har varit otroligt varmt ett bra tag nu. Igår kom vår termometer, placerad på norrsidan om huset, upp i 32,4ºC, och idag har den som mest visat 33,6ºC! Det har trots allt varit någorlunda uthärdligt inomhus, åtminstone i vissa rum. Men ute... Och stackars hästarna, som förutom värmen dessutom har bromsarna att tampas med. Jag har nästan lagt ner verksamheten kring hästarna för tillfället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback