Är jag svartlistad av Google? - 15 mars

I morse hörde jag ett inslag i radions P1-morgon. Det handlade om en ny bok, "Google-koden", skriven av journalisten Andreas Ekström.
Det finns ju många aspekter på Google och den roll Google spelar i cyberspace. Ur min alldeles egen, egoistiska synvinkel handlar det om det här med att finnas med på sökmotorn eller inte. "To be or not to be" så att säga. I radioinslaget nämndes exemplet med den webbentreprenör som var så beroende av att hittas på Google att han närapå gick i konkurs då han av någon anledning "svartlistades" och hans sajter försvann från Google. "Finns man inte på Googles sökmotor så finns man inte på internet".
Vad som stör mig är att den när bloggen, som jag skapade för mer än ett halvår sedan inte går att hitta via Google. Och det trots att Google indirekt är den sökmotor som används för att söka internt på den här bloggen. Jag undrar VARFÖR? Inte för att min lilla blogg skulle ha någon betydelse att tala om, och det är definitivt inte så att världen står och faller med att just MIN blogg hittas på Google, men det finns massor med tämligen betydelselösa och oviktiga sajter och bloggar som trots allt hittas av Google, så varför inte min blogg?
Visst finns bloggen på andra sökmotorer som Bing och Yahoo!, men när majoriteten av alla sökningar görs på Google... Och när nu dessa andra sökmotorer faktiskt har tagit min blogg, så varför har inte Google gjort det? Jag skulle gärna vilja ha ett bra svar på det.
Avslutningsvis är det väl bara att konstatera att det här inlägget, som nämner Google mer än 10 gånger, inte kan hittas med hjälp av Google!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback