Teknik och hjälpmedel - 1 mars

När man inte ser så bra eller inte ser alls så finns det en hel del prylar som man kan ha hjälp av i vardagen. Sedan över ett år har jag ju en dator med skärmläsarprogram och tack vare den kan jag ju till exempel utbyta information med omvärlden via webbwn.
Något som varit ett bekymmer för mig ett bra tag nu är mobiltelefonen. När jag inte ser displayen så tappar jag snart bort mig i menyerna. Att knappa in ett telefonnummer blir i regel en ren chansning då man inte ser vilka siffror man tryckt in. Snabbvalsknapparna räcker till de allra vanligaste numren, när man väl lyckats lägga in dem, max 8 olika nummer.
Nu finns det ju förstås skärmläsare även till mobiltelefoner. Det är bara det att det krävs ett särskilt operativsystem i mobilen för att det ska fungera. Och det är inte särskilt många mobiler som har det operativsystemet. Och att hitta en sådan som dessutom har tydliga tangenter är ingen självklarhet. Att det fåtal mobiler som kan fungera med ett "synskadeprogram" dessutom skulle fungera för en synskadad i övrigt också är uppenbarligen inget som tillverkarna bryr sig om. Istället går ju trenden mot att tangenterna inte ska kännas alls utan bara synas. Så efter att ha gått en runda i olika affärer för snart ett år sedan gav jag upp. Men en dag i januari var jag återigen ute och letade ännu en gång och inhandlade en mobil av utgående modell där knapparna i alla fall känns litegrann.
Så nu har jag fullt upp med att försöka lära mig den här komplicerade apparaten. Jag har tidigare aldrig känt behov eller önskan att ha en mobil med annat än ringfunktion, och den nya liknar ju mest en avancerad handdator. Inte för att jag egentligen är teknikfientlig, jag tycker att det är rätt roligt med "leksaker", men det frestar på att det är så mycket nytt som måste nötas in. Fortsättning följer kanske vad det lider...
En annan liten användbar pryl som jag nyligen fått är ett fickminne. Det är en motsvarighet till anteckningsbok fast jag spelar in vad jag skulle skrivit och kan sedan lyssna av det.
Dessutom har jag fått en reglett, ett litet verktyg med vilket man kan skriva punktskrift för hand. Det är lite pilligt för en som inte är van, och dessutom måste man tänka spegelvänt. En liten utmaning att lära sig använda den men säkert inte omöjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback