Oväder - 23 november

Väderprognosen har spått snöoväder, och mycket riktigt blåser det och snöar för fullt nu. Troligen blir det än värre. Så jag försöker förbereda mig så gott det går för eventuellt strömavbrott.

I praktiken innebär det att tappa upp vatten för matlagning och fika och se till att det finns vatten upptappat i hinkar och baljor i stallet. Fylla alla termosar som finns med kokhett vatten. Jag brukar alltid ha reservvatten i ett antal dunkar för att kunna ta till vid ett oväntat strömavbrott, men det brukar mest användas som tvättvatten eftersom det i regel har stått ett bra tag. Så får man se till att mobiltelefonerna är laddade, liksom annat som går på laddbara batterier. Se till att det finns någon fungerande batteriradio, ficklampor, tändstickor och ljus.

Varar avbrottet många timmar så finns som tur är vedspisen. Den duger bra för matlagning och som värmekälla i köket när det kniper.

Som tur är så finns resurser för snöröjning på gården, så det ska en hel del till för att vi ska bli totalt insnöade. Men datorn och webben får jag klara mig utan i händelse av elavbrott :-(

Bara att hoppas på att det inte händer för mycket otrevligheter ute på vägarna och för övrigt runt omkring.

Bild snöig gårdsmiljö

Utemiljön i ungefär skrivande stund


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback