Höst - 17 oktober

Nu är det verkligen HÖST. Mörka morgnar och kvällar, nätter med frost och många minusgrader, hästar med vinterpäls och höstfärger i naturen. Det har trots allt varit en hel del fina dagar med sol. Igår var jag på Lindängen i Gårdeby, där ett par gubbar hjälptes åt att dra upp en båt ur Hällerstadsjön för vintern. Själv lät jag kameran jobba, det är lite lättare för mig att se hur omgivningarna ser ut om jag kan titta på bilder i efterhand.

Bildsvit från Lindängen/Hällerstadsjön

Gubben i båten



Båten på väg upp på land



Lindängen i höstfärger och oktobersol, ovan och nedan

Idag var jag med och levererade hö till en granne. Där blev jag först utskälld av det här yrvädret.

Bildsvit vit pudel



Efteråt bjöds det på fika inomhus och jag fick äran att bekanta mig med och hålla Skärkinds (förmodligen) för tillfället yngsta invånare i armarna en stund. Det var en knappt 2 veckor ung dam vid namn Molly.

Annars händer det inte så mycket, åtminstone inte som är något att skriva om. Vår lilla sommar-maskot, den vita ponnyn Krabat, lämnade oss och gick hem till sig för 2 veckor sedan. Han är en lättsam och mysig "farbror" på några och tjugo år, och han är välkommen tillbaka nästa sommar.



Jag försöker i vanlig ordning aktivera mig med mina egna ponnyer, men där blir det inga kort att tala om. Jag har fortfarande inte fått till någon lösning på hur jag hanterar häst och kamera samtidigt.
Aktiviteterna känns nog lite enahanda också, det har sina begränsningar att vara hänvisad till stenhårda grusvägar samt en och annan ojämn vall eller beteshage. Saknar verkligen den där paddocken eller ridhuset som verkar vara så självklar för "alla andra".

För en dryg vecka sedan hade vi en dag med riktigt ruggigt väder, och då passade jag på att komma igång med lite uppdatering av hemsidan. En hel del "nya" (läs: tagna i år) bilder på hästarna har det blivit sedan dess, och fler kommer förhoppningsvis.


Slutligen en bild på slöa hästar i hösthagen tagen idag. Nåja, Pottan fick i alla fall springa sig svettig med mig en stund senare, men på det finns förstås inga bildbevis...

Bild 2 hästar i höstsol

Potentilla och Myristica

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback