Sociala medier - 28 augusti

Det här med sociala medier verkar vara något för sig... Eller knappast något för mig. Jag stör och retar mig oupphörligen på hur stelbenta och rigida de är i många avseenden. Det går inte att lägga upp sin personliga profil som man skulle vilja. Det går inte att skapa länkar där man skulle vilja göra det, eller också skapas länkar av det man skriver, trots att det inte är min avsikt att det ska skapas länkar där, och de leder ingen vart.
Man kan inte skriva fritext där man skulle vilja, utan är ofta TVUNGEN att välja alternativ ur rullgardinsmenyer. Om nu dessa rullgardinsmenyer för ovanlighetens skull skulle gå att öppna. Etcetera, etcetera.

Och så finns det fora där man i sina inlägg INTE får lägga ut aldrig så intressanta och angelägna länkar, om de skulle råka leda till en sida UTANFÖR den aktuella forumsajten. Gör man det plockas informationen ofelbart och omgående bort av någon superambitiös moderator, allt med hänvisning till "sajtens regelverk".

Ja, jag ÄR faktiskt med på Facebook, mycket pga att "alla" finns där, men egentligen förstår jag inte riktigt vitsen med det, eller "alla andras" uppenbara fascination och förtjusning över fenomenet ifråga. Allmänt rörigt och begränsande känns det för mig. Jag har alldeles för lite kontroll över vad jag kan och vill använda det till. Blir frustrerad och irriterad på mig själv då jag ibland ödslat timmar på att försöka "lösa problem" där som uppenbarligen inte går att lösa. Har faktiskt svårt att se hur det kommer sig att fenomenet Facebook fått ett sånt genomslag.

Sådär, nu har jag spytt ut min galla. Men det bekymrar väl ingen annan i cyberspace
antar jag;-)

(Och tack och lov för att åtminstone det här bloggverktyget ger mig som användare möjlighet att gå in och peta i html-koden, och därigenom styra utseendet när jag känner behov av det!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback