Webbtips - 6 januari

Upptäckte att det pågår en diskussion på ett forum på webben. Det som diskuteras är ett ämne som berört mig i mycket hög grad i rätt många år nu. Något mycket angeläget som det borde ha larmats om, forskats på och vidtagits åtgärder kring för länge sedan. Och inte minst, saken borde fått komma till allmän kännedom.

Men istället har jag erfarit, då jag försökt hitta fakta i sammanhanget, att det verkat vara något av en "smutsig hemlighet" som till varje pris ska fortsätta att förnekas av de som känner till den. Istället låter man folk tro att de hovproblem deras hästar uppvisar handlar om ett förvärvat tillstånd som bärrandsröta eller liknande, orskadat av mikroorganismer. Och de hästägare eller uppfödare som kan komma att råka ut för problemet ska alltså hållas ovetande om vad det egentligen handlar om.

Det rör sig om vad som tycks vara en ärftlig defekt av mycket allvarlig art. Hovväggen hos drabbade hästar tycks inte fästa mot underliggande lamellvävnad och delar sig från bärranden och uppåt. Något som av allt att döma florerat i "min" ponnyras i decennier, men varken veterinärer eller hovslagare verkar ha en aning om vad det är om de konfronteras med problemet.

Jag har försökt gräva i det här sedan jag blev varse det för en del år sedan. Jag har lyckats få kontakt med andra som också erfarit problemet, och vi tycker att det verkar finnas mycket goda skäl att anta att det rör sig om en ärftlig åkomma. Men har man försökt få det diskuterat i avelsföreningarna har det varit "locket på" och en känsla av att ämnet ska mörkas till varje pris. Jag tycker faktiskt att det känns snudd på kriminellt.

Mot bakgrund av vad jag och flera med mig upplevt så känns det bra att saken nu diskuterats så öppet som den gjort på detta forum. Jag hoppas att det innebär ett stort steg på vägen mot att det hela äntligen ska komma ut i dagsljus och till allmän kännedom, och att lämpliga åtgärder kommer att vidtas.

Är du intresserad av Connemaraponnyns väl och ve och framtida goda(?) rykte, så läs och begrunda. Och har du egna erfarenheter av dessa dåliga hovar, så bidra till den samlade kunskapen. Länken går till ett av de första, i sammanhanget någorlunda relevanta inläggen. Sen är det bara att fortsätta följa trådarna.

http://pets.groups.yahoo.com/group/Connemara_Pony/messages/51108

Sen kan jag ju själv tycka att "soft foot/hoof" inte är någon bra beskrivning av tillståndet, men det är en petitess i sammanhanget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback