Ännu en 4-åring - 6 juni

För att fortsätta på temat med 4-åringarnas födelsedagar, så är det idag Stellaria som fyller år.

Efter att jag blivit blåst på föregående fölning hade jag bestämt mig för att vara på plats vid de återstående. Alltså sov jag i stallet sedan många nätter tillbaka, och passade Sparvens mamma, som gått över tiden med någon vecka, men ändå inte såg ut att vara riktigt färdig för fölning.

Någon gång vid 5 - 6-tiden på morgonen den 6 juni, då jag försiktigt försökt kolla läget, blev hästarna så otåliga så att jag släppte ut dem. Sparvens mamma Caitriona hade då bruna, genomskinliga proppar på juvret, det såg definitivt inte ut som mjölk. Så hon släpptes i sin hage med sitt sällskap Pottan, då 2 år gammal, och jag lade mig några timmar till. Så småningom steg jag upp och gjorde rent stallet, varpå jag ägnade en stund åt att grimträna Nillsson, och sedan avsåg jag att dra mig hemåt. Jag skulle bara titta till de andra hästarna innan jag gick från stallet. Pottan och Triona stod tätt intill varandra en bit ut på sitt bete. Då jag närmade mig dem hajade jag till - de hade så väldigt många ben! Det fanns en logisk förklaring, för mellan dem stod ett litet brunt föl. Triona hade blåst mig på fölningen även hon, och klarat av den på egen hand med Pottan som "jordemor".

Bild 2 hästar och ett föl

Överraskningen som fanns i hagen förmiddagen den 6 juni 2007


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback