Tandtrubbel - 14 mars

Igår kväll när mina hästar fick sin nattmat så ville inte lilla Sparven äta. Hon visade just inget intresse för sitt hö, men bankade i boxväggen som om hon tyckte att jag glömt ge henne höet. (Bankandet är en ovana hon har, och den har fört med sig att vi även kallar henne för "pang i bygget" ibland). En häst som inte äter brukar ju få en att tänka "kolik", och det är ett tillstånd jag verkligen har respekt för och till varje pris hoppas slippa att hästarna ska drabbas av. Nu verkade Sparven inte alls ha ont i magen, däremot gjorde jag bedömningen att hon skulle kunna haft ont i munnen. Det kändes inte som det var så mycket jag kunde göra för stunden, så med lite fjärilar i magen sa jag gonatt till mina hästar.

I morse såg det ut som om Sparven ändå fått i sig det mesta av sitt natthö. och ett normalt antal "högar" hade hon producerat under natten också. Men väl ute i hagen, där frukosten serverades var det inte roligt med hö. Så jag bestämde mig för att det fick bli veterinarkontroll idag.

När veterinären så anlände så blev stallet tandläkarpraktik för någon timme. Sparven är 4 år och det är en ålder då hästarna fäller mjölktänder (det gör de i ombångar från 2,5 till 5 års ålder ungefär). Så det var inte oväntat när det upptäcktes 2 lösa kindtänder i munnen. Drogad med lugnande medel monterades en sk munstege, som håller hästens mun öppen, och sedan började ett vickande och bändande, för även om tänderna var lösa, så satt de fortfarande fast rätt bra på utsidorna. Till slut släppte den ena tanden och sedan så småningom även den andra, som satt ännu mer fast. Min lilla häst lämnades några timmar för att kvickna till efter medicineringen, och sent på eftermiddagen åt hon sitt hö med god aptit. Vilken lättnad!

Det här var första gången jag varit med om att någon av mina hästar haft problem med mjölktänderna.

Bild 2 utdragna tänder och en tändsticksask för att illustrera storleken

De båda tänderna, sedda från översidan resp undersidan. Nu orsakar de inte längre några problem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback