Bröd med nostalgi - 9 november

Igår bakade jag matbröd. Jag bakar nästan alltid vad jag kallar "Elmabröd", som för mig väcker nostalgiska minnen från några av åren i Uppsala. Under en ganska kort men desto mer intensiv period var jag då aktiv i en förening som hette Fröjas Café. Den drev ett café med feministisk inriktning, som med idéella krafter serverade fika och kultur. Allt bröd som serverades var bakat av medlemmarna, och det här brödet, som var basen för de mackor som serverades, introducerades av en pensionerad dam vid namn Elma. Elma var mästerlig vid bakbordet och stod även för de Karlsbaderkringlor, som blev något av ett signum för caféet. Dessa mästerverk är dock inget jag vågat mig på att försöka baka själv, men det finns nog tillräckligt med recept på webben för den som skulle vilja baka sådana. Matbrödet har jag däremot inte kunnat hitta på internet, så det receptet delar jag med mig av här.

Fröjabröd a la Elma

4 dl (vete)kross, blötläggs i 5 dl vatten och får stå över natt
50 g jäst
1 l ljummet (fingervarmt) vatten
0,5-1 dl olja
1-2 msk salt
4 dl grovt rågmjöl
ca 2 kg rågsikt

Lös jästen i en liten mängd av vattnet. Blanda ihop resten av ingredienserna och arbeta degen. Låt degen jäsa övertäckt i ca 1 timme.
Lägg sedan degen på mjölat bakbord och arbeta den lite till. Dela den i 4 delar och dela sedan varje del i ytterligare 4. Platta ut  varje del till en kaka och lägg på plåt, 4 kakor på varje plåt brukar bli lagom.

Jäs på plåtarna i ca 15 min och grädda sedan i 225-250ºC i 15-20 minuter.

Bild mackor på Fröjavis

Efter avslutat bak kan man med gott samvete unna sig en god kopp te med en riktig Fröja-macka (eller 2)!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback