Squash dagen lång - 14 september

Det har blåst något vanvettigt sista dygnen och jag har tagit det lugnt med "hästeriet". Igår kväll hade mina "ungdomar" ingen ro att beta på kvällen, de bara sprang. Så hästarna fick komma in över natten, annars har de fortfarande gått ute dygnet runt.

Själv har jag bland annat ägnat mig åt lite matlagning. Trots att vi är i mitten av september skördas det fortfarande sqpash i landet och tomater i växthuset. Bara att försöka använda överflödet med andra ord.

Idag har jag lagat omelett av squash och aubergingryta där auberginen idag bytts ut mot squash. Till båda dessa rätter avnjöts tsatsiki med squash istället för gurka. Äppelpaj har det också blivit. Med äpplen i, faktiskt, ingen squash där inte;-)

Omelett med squash

2-3 vitlöksklyftor
olivolja
1-2 squash, beroende på storlek
salt
Thai sweet chilisås eller liknande
ca 1 dl klippt kryddgrönt
6 ägg
ca 0,5 dl vätska (vatten, mjölk eller grädde)
(Tomater)

Skala squashen, ta bort ev kärnor och riv den grovt eller skär i centimeterstora tärningar. Blanda in ca 1 tsk salt och låt vätskan dra ur någon timme. Låt sedan squashen rinna av väl.
Hetta upp olja i en stekpanna och tillsätt pressad vitlök. Fräs någon minut på medelvärme och tillsätt sedan squashen. Stek under omrörning i några minuter, tillsätt lite thaisås och kryddgrönt. Själv använde jag dill, som det finns gott om i frysen efter sommaren. Generöst med dill ger något av "kräftsmak" till den har rätten.
Knäck äggen och slå sönder gulorna, tillsätt vätskan i smeten och eventuellt salt. Häll över röran i stekpannan och se till att allt blir jämnt fördelat, lyft med gaffel och låt omeletten stelna på inte för stark värme. I mån av tillgång brukar jag toppa omeletten med skivade tomater.

Bild Squashomelett och tsatsiki


Persisk aubergingryta på mitt vis

Från mina år i Uppsala minns jag den här anrättningen. Dill och lime eller citron sätter sin prägel på grytan, som i mitt tycke är en verklig höjdare. I orginalet är det förstås kött, något som inte förekommer i min mathållning. Receptet är alltså modifierat för att passa mig. Morötterna har jag lagt till själv, de är inget som ingår i ursprungsreceptet.

2-3 auberginer, beroende på storlek
salt
olivolja
2-3 morötter
ev 3-4 quornfiléer (istället för kött)
grönsaksbuljong
dill, gärna så mycket som ett par dl finklippt färsk eller fryst. Eller motsvarande mängd torkad dill, gärna den aromrika sort man kan hitta i orientlivsaffärer
2-3 torkade limefrukter (från orientlivs) eller lime- eller citronsaft
5-8 dl kokta bruna bönor eller eventuellt kikärter

Skala och skiva auberginer i centimetertjocka skivor. Salta och låt vätskan dra ur någon timme. Torka av skivorna med hushållspapper eller låt rinna av väl.
Stek skivorna på båda sidor i olja. Skär ev quornfiléer i mindre bitar och stek dem i olja. Lägg auberginer, quorn, skivade eller tärnade morötter, torkad lime eller saft samt en del av dillen i en gryta. Täck med buljong och koka tills morötter och auberginer är mjuka. Tillsätt bönorna och resten av dillen och koka några minuter till. Smaka ev av med salt och mer citrussaft.
Serveras med ris och gärna tsatskii (gurkyogurt) som tillbehör.

Bild aubergingryta (för dagen med squash istället för aubergin)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback