Potentilla 7 år - 1 maj

Jag uppmärksammade ju -07ornas födelsedagar förra året, med varsin liten notis om hur det gick till när de kom till världen. Så det känns inte mer än rätt att Pottan blir lite uppmärksammad i år.

Potentilla föddes på efternatten/tidig morgon 1 maj 2005. Jag övernattade i stallet och var med hela tiden. Fölningen verkade gå bra, men då fölet reste sig upptäckte jag att navelsträngen inte gått av och Pottan släpade på efterbörden som hängde fast i henne. Jag hade aldrig varit med om det här tidigare och insåg att jag fick klippa av navelsträngen själv. Så för att vara säker på att jag gjorde rätt ringde jag och väckte en stackars jourhavande veterinär sådär vid 5-tiden på morgonen.

Bild nyfödd Pottan i boxhalmen

Bild Pottan motionerar morsan

1 maj 2005

Bild Pottan i rörelse

4 maj 2005            

Pottan är nog det livligaste föl jag haft. Det var full fart från första början, hon sprang och sprang i hagen. Hon var så alert att jag så småningom tänkte att hon nog skulle behöva lite mer stimulans än bara sin mammas sällskap. Något mer föl som sällskap hade jag inte det året, men  väl ett par 2-årsston, och jag tänkte att "Triona", som senare skulle bli Sparvens mamma, och som var en snäll och inte dominant liten dam, nog skulle kunna passa som sällskap. Triona spenderade då tiden med jämnåriga Grållan, som var Pottans storasyster, och gamla Ballerina, 29 år som fick agera barnvakt åt ungstona.
Jag var lite orolig för att Pottans mamma Nilla skulle kunna bli avvisande mot Triona till att börja med, så därför tänkte jag att Ballerina först skulle få vara med som trygghet för henne. Och därför provade jag med att allra först introducera Ballerina för Pottan.
Ballerina släpptes alltså i hagen med Pottan och hennes mor. De äldre hästarna tog ingen notis om varandra utan bara betade, men Pottan blev förstås oerhört nyfiken på den nya hästen. Hon sprang fram till Ballerina och skulle bekanta sig och tog sig till och med friheten att bita Ballerina i juvret! Beteendet uppskattades definitivt inte, Ballerina skrek och markerade ilsket över Pottans fräckhet, och Pottan sprang därifrån, men bara för att snart, glad i hågen, komma tillbaka och göra ett nytt försök att bekanta sig. Scenariot upprepades några gånger, och snart hade Ballerina smält och tog helt till sig Pottan, som genast knöt an till sin nya "extramamma". Pottan blev Ballerinas alldeles speciella skyddsling och det fungerade perfekt med Nilla, vars betydelse i fortsättningen degraderades till näringsställe, medan Ballerina stod för övrig fostran. Då jag flyttade Ballerina tillbaka till hennes andra flock blev hon stående vid grinden och bara väntade på att få komma tillbaka till Pottan. Och att försöka introducera Triona för Pottan kunde man glömma, Ballerina tillät inte att någon närmade sig hennes skyddsling.

Bild Pottan med sina bäda mammor

Pottan med sina båda mammor, Ballerina till vänster och Coronilla till höger, juni 2005.

Så småningom, då Pottan hunnit bli några månader, så sammanförde jag alla hästar med varandra, så Pottan fick sällskap med de andra ungstona också, och det gick bra. Banden mellan Pottan och Ballerina var starka och bestod. Avvänjningen innebar inga problem, Pottan fick fortsätta att gå med Ballerina på dagarna. Det var rörande att se hur glada de blev varje morgon de släpptes ihop, och Pottan snuttade på Ballerinas juver, vilket vid det laget helt accepterades.

Så det blev nog en chock för Pottan då hon miste sin extramamma vid 1,5 års ålder. Jag tyckte i alla fall att jag kunde märka en klar påverkan på hennes personlighet.

Åren har gått och idag är det alltså hela 7 år sedan jag första gången träffade min Pottentott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback