Paddekatt - 31 augusti

Jag har lärt mig något nytt. Att paddekatt är namnet på en dans. För mig har det fram tills nu enbart varit vad jag ofta kallat en av mina katter, nämligen den som "officiellt" heter "Kattrina Myling af Roka Mosse". Paddan, som hon också kallas (pga sin sköldpaddsfärg), är en tillgiven dam som bl a gillar att sova hos mig i sängen och ligga vid datorn, både då jag själv är där och då den står obemannad. Tyvärr har det ibland fört med sig att hon ställer till det för mig, genom att lägga sig på vissa kablar. Rätt som det var kunde skärmen bli svart för att Paddekatt dragit ut kontakten till den genom att lägga sig på kabeln. Efter att jag ett antal gånger ganska hårdhänt lyft ner Paddan från datorbordet, så tycks hon till slut ha insett att det är meningslöst att lägga sig där. Istället har hon börjat lägga sig på hyllan under, där ormboet av sladdar samt skrivaren står. Jag har än så länge inte haft hjärta att bråka med henne när hon lagt sig där. En gång stängde hon dock av hela datorm för mig genom att trycka på ströbrytaren på skarvsladdsdosan.
 
 
Paddan på en av sina favoritplatser, ovan.

Annars har Paddan en riktigt otrevlig ovana, och det är att krafsa och klösa på allt för att dra till sig uppmärksamheten. Det var mindre roligt att få nytapetserade väggar sönderrivna för en del år sedan. Så det lär inte bli mer tapetserat här på ett bra tag, inte så länge som vi har Paddekatt i huset i alla fall.
 
Kärt barn har många namn. Ett annat namn på dansen paddekatt lär vara hopp-schottis, så nu lär väl min Padda komma att kallas hopp-schottis också. Pissepadda heter hon i alla fall inte längre. Då hon var liten envisades hon en period med att inte vara rumsren, utan gjorde gärna ifrån sig i våra sängar. Hon blev så ledsen då hon blev utestängd från sovrummet då man själv var där inne och det var hjärtskärande att höra hennes förtvivlade pipande och krafsande utanför. Som tur är så är den tiden längesedan förbi, och nu är Paddekatt en regelbunden, renlig och nöjd sängvärmare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback