Duncan är borta - 29 juli

HWSS har skördat ännu ett offer. Duncan finns inte längre. Hans historia har nog berört mig lite mer än de flesta andra även om den inte är sorgligare än de flesta fall där hästar avlivas som följd av HWSS. Men det här är ett fall jag det senaste dryga halvåret själv kunna följa i realtid och på ganska nära håll, inom Sverige.
Jag blev lite närmare bekant med Duncans ägare då man till slut fått insikt i vad som verkligen var hans problem, och jag vet att Duncan var en mycket älskad ponny som man försökte göra allt för, men utan varaktigt resultat.
Jag gör det lite enkelt för mig och citerar mitt eget inlägg i HWSS-tråden på connemaraponny.ifokus.se igår:

 

"Ett nytt läsvärt inlägg finns nu på HWSS-bloggen. Här kan man läsa om den svenska connemara som bl a kunde ses på den clinic som anordnades för info om Hwss i Västergötland tidigare i år. Denna ponny avlivades här om dagen, då det inte verkade finnas någon chans att komma tillrätta med hans hovproblem, Han blev 3 år gammal.
De av oss som har upplevt en sån här hjärtslitande historia på nära håll har mycket svårt att förstå dem som är emot och som så har varit i många år, att det här problemet ska få diskuteras öppet och därigenom bli allnänt känt, och som en följd av det bli föremål för konstruktiva och välbehövliga åtgärder.
Även om det här rör sig om en importerad ponny, så finns anlagen vitt spridda i vårt svenska avelsmaterial också, det kan ni vara säkra på. Och många av er som ihärdigt hävdar att ni aldrig har stött på det här, kan nog bara tacka försynen och er lyckliga stjärna om ni sluppit få några HWSS-föl bland era uppfödningar. Jag vet att åtskilliga av er avlar på både hingstar och ston som definitivt har HWSS mycket nära i släkten.

För er söm är lyckliga nog att komma iväg till Irland i år - ta gärna en extra titt på hovarna på de connemaror ni ser. Jag tror ni har goda chanser att få se mycket av intresse.

I övrigt innehåller blogginlägget info om hur forskningen fortskrider. intressant det också.

Ja, jag förstår att många (som vanligt) tycker att det är hårda ord från mig. Jag försvarar mig med att man blir så oerhört ledsen varje gång man får veta att en älskad ponny fått sluta på det här sättet, trots omfattande och kostsamma insatser. Det skulle inte behövt vara så vanligt förekommande som det fortfarande är år 2012, om saken hade tillåtits att dryftas öppet och forskning gjorts långt tidigare. För även om den genomscanning som nu kommit till (Obs! genom de privatpersoner som utgör Connemara Pony research group - inga avelsföreningar eller myndigheter) så borde kartläggning av fall med härstamningsanalys kunnat bidragit till att vi kommit en god bit på väg redan långt tidigare än nu. Men det förutsätter givetvis att alla inblandade är ärliga och spelar med öppna kort..."

 

Duncans historia kan man alltså läsa (på engelska) i HWSS-bloggen, länk i citatet ovan. En detalj skulle jag vilja lägga till själv:
Jag råkar veta att ganska snart efter att Duncan anlänt till Sverige såg en person med kännedom om HWSS (även om den termen för tillståndet inte börjat användas ännu vid den tiden) Duncan och noterade hans hovar. En person som kunde givit ägaren ett tips om vad Duncan verkligen hade för problem, men som valde att ge andra förklaringar. Bortförklaringar skulle man kanske kunna säga, om inte rena lögner. Det innebar att Duncans ägare och de fackmänniskor de kontaktat fortsatte att vara ovetande om HWSS i mer än ett år. Nu tror jag inte att utgången skulle blivit en annan även om rätt diagnos ställts tidigare, men jag har ändå undrat mycket över vad som får en person som känner till fakta att inte dela med sig av sina kunskaper i ett sånt här fall. Men helt klart är det ju bara ännu ett exempel på hur saken tystats ner.

 

Nämnas kan också en kommentar jag såg på HWSS-gruppen på facebook helt nyligen. En medlem i Nordirlands connemarasällskap hade hört ryktas att den informationssida om HWSS, som faktiskt legat på föreninges hemsida ett tag, nu skulle tas bort. Kriminellt anser den som kommenterar, en uppfödare som själv insett att hon fått ett föl med HWSS i år. Det är inte utan att jag tänker detsamma själv. Ett annat exempel på hur starka krafterna är som motarbetar sanning och fakta.

 

Gårdagens sommarpratare i radions P1 var Jan Scherman. Programmet handlade inte alls om HWSS eller ponnyer, utan bl a om hur politiker, monarker och andra människor med makt agerar för att driva igenom sin egen agenda. Hur man ljuger, mörkar och får "svansen av fans" att vända kappan efter vinden. Det finns nog goda skäl att idka grävande journalistik i connemaraponny-sammanhang också. Den som till äventyrs skulle vilja ta en titt på vad som döljer sig innanför avelsföreningarnas mörka gardiner skulle nog kunna hitta mycket intressant...


Kommentarer
Postat av: Kristina Blad

Tack för detta inlägg.

2012-07-30 @ 07:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback