Hjälpmedlens lov - 28 oktober

Har varit en sväng till syncentralen den gångna veckan. Batteriet i min DAISY-spelare (talboksläsare) hade tappat musten och höll inte laddningen någon längre stund, så nu kändes det som det var dags att göra något åt det. Och då jag ändå skulle göra mig ärende dit in så frågade jag om möjligheten att få byta ut den spelare jag hade mot en mindre och mer bärbar dito. Resultatet blev att jag lämnade in både den gamla spelaren samt fickminnet (= anteckningsbok för blindstyren) och istället fick en kombinerad spelare och fickminne som inte är mycket större än en tändsticksask. Den nya lilla manicken har jag sedan laddat full med både musik från egna skivor och flera talböcker, som jag enkelt kunnat ladda hem från TPB. Känner mig riktigt inspirerad över denna lilla pryl! Ett klart lyft jämfört med min tidigare spelare som tog större delen av ryggsäcken i anspråk då jag hade den med mig.

 

Och när jag ändå är inne på synhjälpmedel, så kan jag inte låta bli att vara glad över allt användbart som faktiskt finns, och som gör åtminstone min vardag till något helt annat än den varit om sakerna inte funnits för mig. Datorhjälpmedel, talsyntes i mobiltelefonen, CCTV som ger mig möjlighet att läsa pappersdokument jag normalt inte klarar av med det lilla av syn jag har kvar i mitt sista öga, är bara några exempel. Och trots allt måste jag lovorda landstinget där jag bor, som förser mig med så mycket utan att jag behöver betala för det. Bara att hoppas att det får fortsätta vara så, för synhjälpmedel är i regel vansinnigt dyra och jag har förstått att inte alla landsting tillhandahåller sånt såpass generöst som jag upplevt det.

  

 

 

Min nya Milestone - känns som ett verkligt lyft!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback