Igelkotten igen - 12 september

Jag väntar fortfarande på resultatet från förra veckans provtagning på kliniken. Hästarnas status är ungefär oförändrad, men jag bedömer i alla fall inte att de är sämre än tidigare.

 

Här kommer istället lite mer om "vår" igelkott. Den bor fortfarande kvar i stallet och förser sig med god aptit av kattens torrfoder. En morgon för några dagar sedan upptäckte vi att den verkade bestämt sig för att övervintra i en av hästboxarna, dit den tog sin tillflykt till en koja av halm den byggt sig i ett hörn. Det var ju inte så lyckat precis, och jag såg till att senare samma dag stänga igen dörren till boxen, och även alla andra boxar, efter att jag försäkrat mig om att kotten inte var "hemma". Istället lade jag ut rikligt med halm på ett ställe jag bedömde lämpligare, där den bör kunna få sova ostörd över vintern.

 

Nästa morgon då vi kom till stallet var kotten på gången utanför den stängda boxen. Den var väl missnöjd med att inte komma åt sin fristad. Det var ytterst ovilligt den försiktigt lät sig fösas därifrån, och den smet faktiskt in mot det ställe jag hoppas att den ska slå läger istället. Sedan var det bara att fortsätta hålla alla boxdörrar stängda på heltid, för att förhindra att igelkotten tar sig in i någon box igen. I kväll kom den fram från sitt nya hörn, och smet även in dit då den tyckte vi passerade för nära. Så nu hoppas jag att den har accepterat att flytta en liten bit.

 

 

Kottens första, numera rivna koja.

 

 

Kotten vid "matbordet" tidigare idag.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback