Diskriminering - 9 januari

Viss bloggtorka har rått. Tycker inte att det har varit så mycket att skriva om. Ute är det grisvinter, isigt och hårt och hästarna har tyvärr blivit lidande, ganska typiskt för mina vintrar. Annars verkar de åtminstone hålla sig friska peppar, peppar, och jag hoppas verkligen att vädret ska bli lite mer inspirerande, så det kan bli lite mer aktiviteter kring djuren.
 
Jag har alltså tagit det rätt lugnt över helgerna. En hel del soffliggande med talböcker och godis. Att min soffa ska vara så bekväm och talböcker så sövande! Alltför lätt att somna ifrån allt. Även TV-program är lätta att somna från när man inte kan se vad som händer utan är helt hänvisad till bara ljudet... Så det är nog hög tid för en personlig uppryckning på flera plan.
 
Idag blev jag i alla fall rejält upprörd. För någon vecka sedan damp ett mail ner i inboxen, från en nystartad bloggsajt som heter Besökstoppen. De tyckte att jag skulle lägga till min blogg där, och idag tog jag mig så an den uppgiften. Bara för att konstatera att de lagt ett säkerhetsfilter i form av CAPTCHA-bild som måste forceras vid registrering.

Denna typ av robotfilter är ett otyg för folk med nedsatt eller obefintlig syn. De utestänger oss från mycket på webben, som att registrera diverse konton eller skriva inlägg i sociala medier, bloggar eller gästböcker. Jag tycker att det är skandal att det här fortfarande är så omfattande på nätet, det innebär ren diskriminering av vissa grupper funktionshindrade.
 
Ibland finns alternativ i form av ljudfiler, där man ska skriva vad som sägs i filen i skrivfältet, som ett alternativ till att tolka CAPTCHA-bilden. Dessa ljudfiler är i regel på engelska och skräniga, brusiga och närmast omöjliga att uppfatta lydelsen av. Tämligen värdelösa som alternativ till bilderna med andra ord.
 
Nu är det så att det faktiskt FINNS filter som fungerar även för en synskadad med hjälpmedel i datorn. Det kan t ex handla om att besvara en fråga med självklart svar, ställd i oförvanskad text. Det komiska är att Besökstoppen även hade en sådan fråga parallellt med CAPTCHA-bilden. Men det räckte inte med att jag besvarade frågan "vad är 3 + 4?", då jag ändå inte hade tolkat bilden.

Så jag bestämde mig för att kontakta ansvariga bakom sajten med mina synpunkter. Men... Efter att ha fyllt i formuläret på kontaktsidan, så gick det inte att sända mitt meddelande. För först var jag tvungen att avkoda en CAPTCHA-bild...

Sånt här gör mig alltså fly förbannad. Och diskrimineringen är så totalt onödig eftersöm det faktiskt FINNS fungerande alternativ. Därtill förekommer det en hel del webbsidor som är svårtolkade, svårnavigerade eller omöjliga att ta del av som synskadad eller blind. Och det bara för att de som utformat sidorna inte bryr sig om att hålla sig till vissa enkla regler.

Datorn, och även en del annan teknik, som t ex mobiltelefoner innebär i dagens läge och försedda med lämpliga hjälpprogram enorma möjligheter för många grupper av funktionshindrade, inte minst för oss synskadade. Därför känns det så deprimerande att vi ska fortsätta diskrimineras och inte få samma möjligheter att hänga med och kommunicera med omvärlden som den stora majoriteten, bara på grund av slöhet, slarv och ointresse. I det här avseendet är internet verkligen inte fullt tillgängligt för alla.

Kommentarer
Postat av: Madde

Vad trevligt med blogg. Håller med dig om det med nätet. Inte för att jag visste så värst mycket innan angående hänsynen till synskadade men efter att ha läst ditt inlägg. Jag blev också upprörd förra veckan. Efter vi hade varit på stan så gick jag hem och googlade om funktionshindret synskadad - läste en del ifrån synskadades riskförbunds hemsida. Fick då se det där med att ledsagningen tolkas som den gör och inte anses utav både vissa kommuner och domstolar ligga under lagen LSS. Skandal.

Svar: Hej Madde! Tack för din kommentar och roligt att du gillade bloggen. Och tack för sällskap och hjälp att handla, betyder så oerhört mycket. Kram/Sigrid
Sigrid på Pottan

2013-01-15 @ 15:34:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback