Skatteverkets vision - och min - 21 juli

"Vår vision är ett samhälle där alla vill göra rätt för sig".

 

Det är budskapet på Skatteverkets hemsida, som jag idag har besökt med anledning av ett jobb som annonseras ut där.

 

Jag kontrar med "Min vision är ett samhälle där alla som vill göra rätt för sig (och i övrigt vara delaktiga också, för den delen) också ges en ärlig chans till det".

 

Det skulle vara intressant att veta om Skatteverket skiljer sig från andra arbetsgivare i så motto att de i högre grad än "gemene arbetsgivare" skulle välja att ge jobb inom verket till samhällets paria, t ex inom grupperna funktionshindrade. En fråga jag nog inte kommer att få något svar på.

 

Ibland känns det som det är väldigt enkelt att skapa visioner som ställer krav bara åt det ena hållet, bara på den svaga parten. När får vi se maktens företrädare göra något för att de svaga i samhället ska få en chans att själva medverka i och omfattas av alla fagra visioner?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback