Teknikens under - 15 januari

Telia kom i höstas med beskedet att de skulle stänga ner ADSL-nätet för gott. De skulle alltså ta ifrån mig min enda chans till internet hemma. I utbyte erbjöds jag en "modern" lösning i form av mobilt bredband.
Jag har ju provat mobilt bredband hemma tidigare och visste sen då att det inte fungerar. Inte för att den internetanslutning jag nu hade var särskilt mycket att hänga i julgranen, den var verkligen närmast värdelös. Men den var trots allt bättre än ingen alls. Så jag var helt klart både upprörd och bekymrad.

 

Man erbjöds att prova den nya tekniken kostnadsfritt och utan bindningstvång i 3 månader. Och det nappade jag trots allt på. Till min förvåning fungerar det faktiskt, så jag lär behålla linjen trots allt. Även om den hastighet på knappa 1 MB/s jag hämtar hem filer på är långt under de 60 MB/s som står på papperet så är det trots allt med råge den snabbaste uppkoppling som hittills förekommit på Roka mosse.
I "centralmetropolen" Skärkind har VIP-folket numera riktigt bredband, dvs fiber på jag tror 100 MB/s. Det ska ha lämnats in en ansökan för sånt även för oss mindre värda i periferin. Men det tycks vara så att de bidragspengar som avsatts inte på långt när räcker till att förse alla som fortfarande saknar snabb uppkoppling med det. Så frågan är väl vilka chanser slöddret i obygden har att få vettigt internet är, när nu dessutom finfolket i kkyrkbyn redan blivit försedda. Ett hett tips från mig är att adeln på Vikbolandet och i skärgården prioriteras högre, inte minst som det gått ut stort i media vilken satsning det ska göras där på fiber. Så risken är nog stor att jag och andra grannar får hålla till godo med den mobila lösningen. Just nu funkar den för mig, så egentligen klagar jag inte så mycket. Men hur kommer det att bli på sikt?

 

Och så undrar jag hur t ex PTS ser på den skeva utbyggnaden. Men när har PTS egentligen brytt sig på allvar?
Jaja, just nu flyter det på för mig och det mobila visade sig ju trots allt fungera bättre än jag vågat hoppas. Och jag har fått wifi hemma så jag kan använda mobilen på ett helt annat sätt än tidigare. Men det är nog tur att jag inte har en bunt hemmavarande barn med stort sug på internettjänster...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback