I-landsproblem - 29 augusti

Ja, som det ser ut i världen och med de nyheter som den senaste veckan har behandlat bl a ett visst land i mellanöstern, så kan man väl inte tycka annat än att vad jag nu reagerar på är en veritabel "skitsak". Men här kommer den ändå...

 

På TV-nyheterna i kväll nämndes att antalet funktionshindrade arbetslösa ökat markant på senare år. Orsaken skulle vara att många som inte alls är funktionshindrade i ordets rätta bemärkelse ändå registrerats som sådana av den anledningen att de då skulle få rätt till lönebidragsanställningar. Det skulle exempelvis handla om personer vars "funktionshinder" består i att de är piercade, feta, missbrukare, kriminellt belastade eller har ett "udda utseende". Jag blev inte helt förvånad över att få höra det, det är något jag misstänkt en tid. För det är inte utan att jag undrat över hur det kommit sig att folk som, åtminstone vad jag kunnat märka, inte har några egentliga svårigheter i form av fysiskt eller mentalt/psykiskt handikapp trots det uppenbarligen har anställts med lönebidrag.

 

Stor skandal! Jag kan inte tycka något annat när den verkliga målgruppen för denna åtgärd konkurreras ut av de som egentligen inte ska ha den här insatsen. Vad är vitsen med att en arbetsgivare ska kompenseras för att en funktionshindrad anställs omöjligt kan utföra arbetsuppgifter lika effektivt som en normalfungerande dito, när arbetsgivaren kan anställa en normalfungerande och fullpresterande person för samma kostnad som en lönebidragsberättigad funktionshindrad?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback