Naturens nycker - 10 februari

Har gjort en mycket välbehövlig röjning av anslagstavlan i köket, och bland mycket gammalt "skräp" hittade jag det här svartvita fotot, som jag tog i november 1994.

 

På den tiden hade sambon mjölkkor, och en av dessa skulle kalva. Kalvningen drog ut på tiden och veterinär som tillkallats fick slita hårt för att dra ut kalv en, sedan man lyckats lägga ett rep om ett bakben (eller möjligen båda, jag var inte själv med på plats). Så småningom kom kalven ut baklänges. Den visade sig ha 2 huvuden på varsin klart avskiljd hals, och var mycket bred i bringan. I realiteten ett par siamesiska tvillingar således, som dock var dödfödda. Troligen hade den/de dött under det sista dygnet.

 

Obduktion visade att den hade dubbel uppsättning av hjärta och lungor, men att dessa organ var så outvecklade att den inte skulle kunnat överleva utanför moderlivet.

 

Kon repade sig mirakulöst nog men seminerades eller betäcktes inte någon mer gång.

 

 

Bilden är i ganska slitet skick, med ett antal nålstick efter sin långa tid på anslagstavlan. Jag lägge ändå ut den här i befintligt skick, eftersom jag knappast kommer att få till någon ny kopia från negativet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback