Dagens i-landsproblem - 22 januari

Bland de nyheter man fått ta del av idag får man veta att det väcker protester att Motala och Nyköpings kommuner vill införa en helvegetariskt dag per vecka i skolmatsalarna. Det finns föräldrar som anser att deras barn måste erbjudas kött VARJE DAG.

 

I sammanhanget kan jag ju berätta hur det var att växa upp som vegetarian på 1960- och 70-talen. På den tiden kändes det som att vegetarianer och vegetarisk mat var ett närmast okänt begrepp för en majoritet svenskar. Som vegetarian blev man betraktad av sin omgivning som något konstigare än en utomjording. Att jag skulle serveras vegetarisk mat i skolan var inget som mina föräldrar ställde några krav på. Istället fick det bli att sitta i klassrummet på matrasten och äta vad man haft med sig, alternativt hasta hem för att snabbt slänga i sig mat och sedan hasta tillbaka till skolan igen. De gånger jag ätit i skolmatsalen under mina 12 år i kommunal skola kan nog räknas på ena handens fingrar.

 

Så sent som läsåret 1975-76, då jag gick ett år på folkhögskola med internat, vägrades jag vegetariskt alternativ. Föreslog själv att jag skulle få laga min egen mat på skolans bekostnad, men icke. Man kom fram till kompromissen att jag betalade ett reducerat pris för skolmaten, och åt det jag kunde av vad som serverades. Vilket inte hindrade vissa ur personalstyrkan att komma med gliringar om att jag minsann åt för mer än jag betalade för...

 

Något att fundera över för de som inte kan tänka sig att vara utan kött en enda dag i livet. Hur som helst, jag lever än idag trots allt.

 

Avslutinngsvis bjuder jag på en länk som inte har ett dugg med det här ämnet att göra, annat än att den för mig är ett minne från min svunna ungdomstid, då mitt "skolmatsdrama" utspelades.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback