"Katt-fall" - 7 februari

Gamla utekatten Stig, som förärades ett inlägg för inte så länge sedan, har inte synts till sedan de första dagarna efter nyår, och vi antar att han inte längre är i livet. Han skulle blivit 18 år i år.
Så efter att ha fodrat utekatter i lagården under många år kunde man ju tro att det skulle vara slut med det nu. Men vi har fortfarande kvar strykarkatten "Tjatus" som kommit och gått här i flera år nu. En smällfet lite gris som antagligen har min generositet att tacka för sin kroppshydda. Och man kan ju inte bara stänga av mattillförseln för honom mitt i vintern när han nu är van vid det. Återstår att se hur vi löser det hela på sikt.

Kattbeståndet i Roka mosse består nu av sex katter som går in och ut i huset, samt inofficiellt emellanåt även "Tjatus".

 

I sammanhanget bör väl också nämnas att gamla stallkatten Negrita aka "Druttan" fick sluta sina dagar för så länge som över ett år sedan, i november 2013. Åldern hade tagit ut sin rätt på denna vid den tiden 17 år gamla dam. Hon var den sista katten i klanen "von Drutt af Björksätter" och jag hade velat göra en sammanställnig av de av dessa katter jag känt genom åren, men hade svårt att hitta de gamla pappersfoton jag vet ska gömma sig i oredan hemma. Det tänkta inlägget rann därmed ut i sanden.

 

Saknaden av gamla Druttan gjorde sig påmind i höstas när det blev invasion av möss i stallet, och frestelsen att försöka skola in en ny katt infann sig. Hittills har jag dock känt mig kluven och åtgärderna har inriktats på att göra foderförvaringen mer "råttsäker" genom att byta ut plasthinkarna med lock, som det gnagdes hål på, till plåttunna med någorlunda tättslutande lock. Katter finns det redan flera av i direkt anslutning till stallet, och istället för att riskera konflikter om revir genom att ta hem en eller ett par helt nya katter så hoppas jag att de befintliga katterna kanske kan göra en insats i bekämpningen av oönskade gnagare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback