Dagens i-landsproblem - fortsättning - 29 januari

Måste följa upp inlägget förra veckan i och med den uppföljning som kunde ses bl a i östnytt idag. LRF har engagerat sig mot "köttfria" dagen i Nyköpings skolor och bjöd på gratis hamburgare utanför skolan som någon sorts protest, får man anta. Kan själv inte annat än tycka att det hela är patetiskt.

 

Som ett inlägg i debatten bidrar jag istället med ett av mina favoritrecept. En god och mättande, till 100% vegetarisk, ja rent av vegansk, linssoppa som kompisen Anna från min Uppsala-tid bidragit med för en hel del år sedan nu. Annas barn, som då var mycket små och inte i någon mening var vegetarianer älskade den här soppan, och den har blivit en av grundsternarna i min mathållning, återkommande nästan varje vecka åtminstone vintertid.

 

Kan dock inte låta bli att undra över hur många av dagens ungar verkar daltas med vad gäller mat och mathållning. Hur många verkar bekräftas av sina föräldrar och övrig omgivning när de bara inte kan tänka sig att ens smaka på något som ter sig "främmande" eller "konstigt", bara för att de aldrig sett det tidigare.

För en del år sedan var jag som förälder engagerad i en lokal friskola i närområdet, och fick vid ett tillfälle frågan om jag inte skulle kunna laga något vegetariskt till skollunch (eftersom jag själv i hög grad äter vegetariskt). Som jag erfarit att den här linssoppan uppskattades av barn så blev valet lätt. Vad jag däremot inte hade väntat mig var att ett antal föräldrar skulle reagera och undra "HUR kan man servera en sån hemsk soppa????". Man kan ju undra om de ungar som upplevde maten som så äcklig över huvud taget smakat på den? Men föräldrarna, vilkas barn tydligen beklagat sig högljutt hemma efteråt, ansåg uppenbarligen att soppan måste varit hemsk, trots att de väl varken sett eller smakat den, och antagligen inte ens var medvetna om vad den innehållit.

 

Så passa er nu, alla köttproducerande LRF-are, inkrökta föräldrar till skolbarn med enkelspårigt mattänkande etc. Här är receptet på

 

Annas linssoppa

 

till en stor gryta på 3-4 liter färdig soppa:

250 g gröna linser
ca 2 liter grönsaksbuljong (vatten + buljongtärningar)
2-3 morötter
en palsternacka
2-3 vitlöksklyftor (beroende på smak)
en knippa persilja

 

Dessutom brukar jag lägga i några potatisar också, men de ingår inte i det ursprungliga receptet.

 

Koka upp buljongen med linser, morötter i skivor, palsternacka i strimlor, pressad vitlök och ev potatis i bitar, och låt soppan sjuda på lägre värme tills linserna blivit ordentilgt mjuka, ca 25 minuter. Blir soppan för tjock så späd med mer buljong.

Tillsätt mot slutet klippt persilja och låt koka ytterligare ett par minuter.

 

Bon appetit, alla modiga och fördomsfria!

Och om någon till äventyrs vill framhålla att linserna inte är lokalt producerade, så kontrar jag med att det med största sannolikhet har gått åt betydligt större mängd importerat kraftfoder för att framställa proteinet i en hamburgare (som f ö kanske inte heller är lokalt producerad) än motsvarande mängd protein i soppan.

 

Avslutningsvis ger jag alla som är lagda åt det hållet en chans att i än högre grad kategorisera mig som miljöfanatiker genom att lägga ut den här länken:

Radikalisera klimatpolitiken nu!

Jag tänker skriva under uppropet. Tänker du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback