Datastrul och chokladtårta - 19 februari

Den 25 januari dog min dator. Den gick bara inte att starta. Och väl på service fick jag veta att det inte gick att rädda något från hårddisken. Och givetvis hade jag inte mycket till backup. Viss tur i oturen var ändå att jag jobbat en hel del med att uppdatera hemsidan under tiden då jag var utan internet runt nyår, och hade då lagt ut en del bilder från i somras där. Så även om orginalen nu gått förlorade så fanns några, om än bearbetade och komprimerade, kopior på hemsideservern.
I tisdags fick jag så äntligen tillbaka datorn och det var bara att börja om från början igen.
För att göra det hela än mer komplicerat så hade jag ett par  veckor innan haveriet beställt mobilt bredband. Jag har en längre tid varit dödligt trött på de dåliga internetförbindelser som står till buds där jag bor. Och eftersom Telia erbjuder 30 dagars ångerrätt om man inte är nöjd, så hade jag bestämt mig för att ge det en chans, även om jag inte riktigt ville tro på att det skulle fungera tillfredsställande. Jag fick vänta i 2 veckor på att få utrustningen. Dagen efter kraschen började grejerna droppa in. Det var så dags då. Så nu kändes det extra pressat, skulle jag hinna prova anslutningen innan tiden på 30 dagar gått, eller skulle jag få skicka tillbaka det utan att först kunnat prova, för att inte riskera att sedan stå där med ett värdelöst abonnemang med 18 månaders bindningstid.
Nu hann jag ju få datorn tillbaka i tid, men stressigt kändes det. Tyvärr är det bara att konstatera att det hela var totalt värdelöst. Till och med ännu sämre än jag befarat. Så det får väl bli att bita ihop och fortsätta med den skandalöst dåliga adsl-uppkopplingen som Telia har mage att kalla bredband.
Det är märkligt att man ska behöva känna sig så styvmoderligt behandlad, när man bor mellan två av Sveriges större städer (2,5 mil till Norrköping och 3 mil till Linköping). Snacka om att hela Sverige ska leva och vara uppkopplat, det är bara vackra men helt tomma ord!
Och som om det inte redan räckte, så visade det sig att min "gamla" laptop, som jag inte kunnat använda sedan synen i det närmaste rök för mig, inte gick att starta då jag ville försöka att med seende hjälp hämta filer från den. Jag hade hoppats kunna återställa min kraschade dator till något liknande vad det tidigare varit med hjälp av laptopen. Laptopen hade varit igång för någon vecka sedan men då hade jag inte lyckats stänga av den på rätt sätt pga de svårigheter jag har. Kanske hände det något med den då... Bara elände, men jag orkar egentligen inte bry mig på allvar. Minns knappt vad jag hade i den längre.
Nej, det får väl bli till att skaffa en extern hårddisk och se till att man har allt säkerhetskopierat i fortsättningen.

Avslutar inlägget med något helt annat och mycket trevligare. Det var ju alla hjärtans dag i söndags och jag slog på lite extra och bakade en hjärtformad Sachertårta enligt recept från "vår kokbok" (ja där stod det förstås att man skulle använda en rund form). Roland hjälpte mig med att dekorera den med blockchoklad och voilá - kunde man bjuda söndagsgästerna (Rolands systrar) på fika!
Jag kom till och med ihåg att föreviga mästerverket innan vi började förstöra det.

Bild Valentintårtan

Fatet kommer från Annas keramik i Jönåker.
Tårtan ska givetvis avnjutas med en klick vispgrädde och gärna ett glas körsbärssaft eller dito vin :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback