Sommarfavorit på matbordet - 1 juli

På sommaren då det är varmt är det ju gott med lättare mat som inte nödvändigtvis behöver vara varm. Något jag brukar laga, och som kanske inte är så vanligt här, är Papa a la Huancaina. Något av en nationalrätt i potatisens hemland Peru, som jag lärde mig uppskatta under en resa till Sydamerika för mer än 20 år sedan. Kan väl närmast beskrivas som en potatissallad med ostsås.
Jag gissar att den finns i en uppsjö varianter, säkert kan man hitta många recept på webben om man skulle vilja göra på något annat sätt. Själv brukar jag göra så här:

Papa a la Huancaina på mitt vis

Till ostsåsen tar man:

250 g keso
150-200 g ost av feta-typ. Plagiat som t ex Apetina är helt okej här tycker jag.
1-2 dl mjölk (eller den mängd som krävs för att såsen ska få en lagom tjock konsistens)
0,5 dl olja
1 msk citronsaft
1 pressad vitlöksklyfta
nymald svartpeppar
en knivsudd cayennepeppar eller några droppar tabascosås eller thai sweet chilisås eller liknande stark röd pepparkrydda

En matberedare är guld värd när man gör den här såsen. Har man inte tillgång till en sådan får man mosa ost och keso så gott det går med gaffel och sedan vispa ihop med övriga ingredienser, gärna med en elvisp.
Jag brukar börja med att köra keso och feta i mindre bitar tillsammans med mjölk, olja, citronsaft och vitlök med matberedarens kniv. Då man fått en någorlunda jämn smet övergår man till att vispa det hela tills man fått en slät och gärna lite fluffig konsistens. Smaka av med svart och röd peppar. Låt gärna såsen "dra"  i några timmar för ev tjockare konsistens.

Servera såsen med kall eller varm kokt potatis, gärna färskpotatis. Som tillbehör serveras isbergssallad, gurka, tomat, paprika, svarta oliver och ägghalvor.

Smaklig måltid!

Bild Papa a la Huancaina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback