Datakurs - 12 november

Igår var jag på cirkel för att få börja lära mig Linux. Har sett fram emot det, det känns roligt och spännande att få chans till hjälp att lära sig något nytt! De båda andra deltagarna är mycket data-vana och spelar i en helt annan division än jag, så det känns verkligen häftigt att få haka på dem!

Första gången gick helt åt till att försöka installera programvaran. Jag, som saknar egen lämplig dator får tur nog låna en som blivit över hos SRF Östergötland, som bjuder på kalaset. Lite strul blev det nog i försöken att få in programvaran i burkarna och riktigt färdigt hann vi inte heller första gången. Det visar sig nästa gång om det lyckats. Rätt skönt att servas av en kursledare och slippa stå med allt sånt själv.

Det är rätt fascinerande för en som är så lite insatt som jag att höra diskussionerna runt bordet. Och man får lära sig en massa nya begrepp, framför allt sådant som ubuntu och orca, men givetvis mycket mer också. Bara att försöka suga åt sig allt man kan. Min förhoppning är att det här ska bli väldigt intressant och givande! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback