Det bidde ingenting - 3 september

Idag har jag fått veta att det inte blir något av med Folkuniversitetet för min del. Orsaken ska vara att de inte har någon plats för mig. Så var det med det :-(

Samtidigt kan jag inte låta bli att notera lite av vad som yppas av "de som bestämmer" i dessa valtider. En viss statsminister ska i TV ha uttalat sig om hur många hans förda politik ska ha "räddat från utanförskap" och in i arbete, eller åtminstone arbetsmarknadsåtgärder.

Jag är inte ett dugg imponerad av hans självgoda skryt. Som så mycket annat av politikernas tjafs, så är det bara rent skitsnack. Det handlar om någon enstaka procent som fått "riktigt jobb" och ytterligare några procent som är i åtgärder, vad jag själv kallar "pseudojobb", vilket för övrigt ofta innebär att man utnyttjas av arbetsgivare som skor sig på en genom att de (arbetsgivarna) får ett jobb utfört gratis. Samtidigt som den arbetande ersätts med ett lågt bidrag som inte räknas som riktig inkomst och som definitivt inte genererar något jobbskatteavdrag. Vem var det som sa att "det ska löna sig att arbeta"?

Och de övriga, något på 90 procenten då? (Har inte siffran i huvudet nu, men det är väl i den storleksordingen den ligger). De som förpassats från "utanförskap" till... Ja, vadå? In i värmen har vi definitivt inte fått komma, så mycket är säkert. En och annan har ju i desperation över att sparkats ut i kylan (alltså vad de styrande kallar för att ha "räddats från utanförskapet") gjort av med sig själva. Och det är väl vad politikerna helst skulle se att vi allihop gjorde. Tänk vad bra det vore om samhället bara bestod av genomlyckade individer. som de själva. Så de helt kunde gå upp i att bara fjäska för varandra i klubben för inbördes beundran.

Nej, det är ju hur genomskinligt som helst att allt detta skitsnack bara handlar om att rättfärdiga deras förda politik, som går ut på att ta från de utsatta och ge till dem som redan har. Vi som är lata och suger ut samhället på "hederligt folks" bekostnad. Det är så enkelt att bara dra alla över en kam. "Eftersom jag själv är så lyckad så är det väl ingen match för alla de där oduglingarna som jag försörjer att bli lika lyckade som jag är. Bara att ta sig i kragen, liksom".

Jag kan inte tala för ALLA oss som av statsministern m fl anses befinna oss "utanför". Våra förutsättningar och den situation vi befinner oss i är vitt skilda. Men om jag nu ska tala för mig själv:
Jag har inte valt att vara drabbad av min synskada. Jag har inte valt att bli diskriminerad/utfryst av omgivningen, vilken även innefattar alla de arbetsgivare som inte vill ha med såna som mig att göra, bara för att det tar sig rätten att ha en massa förutfattade meningar om mig, uppfattningar om mig som troligen är långt ifrån sanningen. Jag har ingen önskan om att för resten av mitt liv få leva på "allmosor" som politikerna krymper ner till en nivå omöjlig att klara sig på, bara för att samma politiker stöder det system och de arbetsgivare som ges full rätt att, utan att det leder till några påföljder för dem, avvisa och diskriminera oss som inte anses passa in i mallen. Anser ni att jag ska jobba och försörja mig, så se åtminstone till att jag ges en rimlig chans till det. Och då menar jag en fullgod anställning sett från den kompetens jag faktiskt har, och inte något "pseudojobb" där jag ska vara tacksam för att bli utnyttjad av någon som inte vill betala en skälig lön. Så länge som ni inte vill se problemen som de är, utan bara ägnar er åt att sätta och ideligen höja era egna löner (hur många andra är det som har det privilegiet?) är er trovärdighet lika med noll, åtminstone i mina ögon (fast eftersom jag nu knappt har några ögon att tala om så, who cares?).

Nej du, statsminister m fl (ni är väl lika goda kålsupare hela högen), hur skulle det vara om du tog och stack ut ögonen på dig själv och sedan försökte klara dig i det samhälle du skapat? För det är väl vad du anser att jag har gjort? Åsamkat mig min synskada med avsikt bara för att kunna leva gott på att bli försörjd av er "hederliga skattebetalare"?

Se där, nu har jag ägnat mig åt att skriva politik fast det inte alls är något jag egentligen avsett att göra. Men känner man sig behandlad som skit, så kan det hända att man känner sig tvingad att frångå en och annan av sina principer. Så nu får jag väl skapa en kategori "Politik" här också.

Vad är det för vits med att rösta då? För någon skillnad för oss "utslagna" blir det ju inte, oavsett vilket block som kommer att fira den 19:e. Fast det lär väl bli att rösta ändå. Om inte annat så för att i möjligaste mån försöka hålla vissa brun-svarta element utanför. Men egentligen känns det hela bara som ett enda stort nederlag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback