Fenomenet färdtjänst - 20 juli

Eller kanske "jag hade i alla fall tur med vädret" - åtminstone idag.

Visst ska man vara glad över att man fortfarande kan få VISS service från "samhället". Men ingen ska tro att man är ett dugg flexibel om man utnyttjar färdtjänsten. Åtskilliga gånger har jag fått vänta i flera timmar då jag beställt resor. Eller, om jag varit ute i god tid, typ ett par veckor i förväg, fått veta att jag blir hämtad hemma kanske 2 timmar innan den tid jag vill vara framme, och med en restid på en halvtimme kan bli hänvisad att få vänta utanför en låst port från ca 6.30 till 8.00 oavsett väder, alltså även i t ex ösregn eller -20ºC. Så extremt, vädermässigt sett, har det dessbättre inte blivit för mig hittills, men tidsperspektivet har jag fått uppleva, så rent teoretiskt skulle det kunna bli  så.

Ett annat scenario är att man kliver in i en bil eller buss i stan för att åka hem. Därefter far fordonet runt i stan och plockar upp samt släpper av andra resenärer i så där en timmes tid innan det blir dags att påbörja resan hem till mig.

På det kontor som hanterar färdtjänsten i min kommun säger de visserligen att man inte ska behöva vänta mer än absolit max 2 timmar (och det endast i undantagsfall). Ändå får man rätt som det är vänta upp till kanske 3 timmar när man behöver göra en resa. Kan just undra  vad det beror på.  Själv tror jag att det beror på snål upphandling av oseriöst bolag som inte sköter sina åtaganden. Och att klaga som kund verkar inte ge något som helst resultat.

I morse hade jag tandläkartid i Söderköping. Hade inte beställt resan hem, för jag kunde ju inte i förväg veta hur lång tid det skulle ta innan jag var klar. Så när jag strax före 8.30 ringde för att beställa resan hem fanns inget annat alternativ än 3 timmars väntetid.

Man undrar om det förutsätts att färdtjänstresenärer inte har några tider att passsa eller jobb att sköta och komma i tid till. Eftersom det verkar så självklart att vi ska kunna behandlas så här.

Med de här raderna vill jag inte verka gnällig. Bara visa på den verklighet som gäller för oss funktionshindrade. Och som majoriteten av ni som fungerar fullt ut aldrig har någon anledning att fundera över.

Nåja, den här gången hade jag ingen tid att passa. Söderköping är en idyll, inte minst då det är sommar och fint väder och dessbättre var det både det ena och det andra idag. Jag klarade av att leta mig runt i de centrala kvarteren och till ån, där jag satt en god stund på en bänk och antog att förbipasserande såg mig som något av en A-lagare.

Bildsvit ån i centrala Söderköping




Och sedan klarade jag av att hitta in och beställa fika på Jannes hembageri också, där jag fick fin service och brickan utburen till ett bord på torget.

Bild påbörjat förmiddagsfika

Så timmarna gick så sakteliga trots allt och jag kom hem till slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback