Connemaror med dåliga hovar - 4 september

Har fått veta att någon berörd person skapat en facebook-sida om sin(?) unga Connemaraponny med anledning av att hästen är drabbad av den mycket speciella och högst sannolikt ärftliga hovväggsseparation som är ett gissel i vår ras. Kanske inte så väldigt vanlig även om mörkertalet förmodligen är stort. Men för den hästägare (och häst) som drabbas innebär det i regel en katastrof. Det värsta med det hela är att fenomenet av någon anledning tystats ner, trots att det måste varit känt i snäva kretsar sedan decennier. Då jag själv drabbades och så småningom insåg vad det var jag stod inför ville jag slå larm i vår avelsförening, men fick inse att man där förmodligen kände till problemet men valde strategin att tysta ner/förneka att problemet fanns. Detsamma verkar gälla avelsföreningar för rasen i hela världen, och inte minst i rasens hemland Irland.

Så småningom har jag ändå lyckats få kontakt med andra med samma erfareneter som jag, dock inte inom vårt lands gränser, som liksom jag är oroade och känner att de måste agera på ett eller annat sätt. Och det är förvisso skönt att efter många år få någon sorts bekräftelse på att det verkligen ligger något i vad jag ju länge själv varit säker på, fast omgivningen inte velat lyssna på mig.

Eftersom det här "tillståndet" inte är erkänt i öppna sammanhang och formellt alltså inte existerar(!!!) så finns det (vad vi "initierade" kommit fram till) heller ingen formell och erkänd benämning på det. Bland de som intresserar sig för det och försöker få till stånd vidare forskning på det har dock under det senaste året den (än så länge) ej vedertagna termen "Hoof Wall Separation Syndrome" (HWSS) börjat användas.

För den som vill läsa om hur problemet kan upplevas och se informativa bilder, så lägger jag här ut länken till facebook-sidan Rosewood Witchcraft.


Kommentarer
Postat av: Cathérine Andersson

Känner själv till ett par Connemaror i Norge som lider av dåliga hovar. En mor och en dotter. Så i deras fall så finns det fog för att det mellan dem två gått i arv.

2011-09-23 @ 07:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback