Hästig helg - 15 april

Den här helgen har jag försökt utnyttja det fina väder som har varit, inte minst med tanke på att fint väder inte är någon självklarhet. Flera dagar den senaste veckan närmast regnade bort, värst var det i fredags. Tur nog slapp vi här det vinterväder som närmast verkade lamslå Stockholm med omnejd igår.

7 timmar med hästarna blev det för min del igår. Alla tre fick gå varsin sväng med mig. Regnandet hade fört med sig att min ridvall kändes för blöt att vara på och paddocken för tung, så det blev vägarna som gällde. Hade ett par trevliga turer med Sparven och Nillsson. Den senare tog det ett tag att hitta i hagen då han skulle hämtas in. Det kan ha sina sidor att snubbla runt bland sly, taggbuskar och stenbumlingar från senaste istiden. Bland mycket annat är det minst sagt opraktiskt att vara näst intill blind:-(

Efter att ha aktiverat de båda yngre förmågorna fick det sedan bli Pottans tur. Inspirationen hade väl så smått börjat tryta vid 6-tiden på kvällen och jag tänkte mig ett snabbt men någorlunda effektivt pass. Chansade på att kunna jobba lite på vallen trots allt, men gav upp då det klafsade för mycket. Fortsatte istället grusvägen bort, åt ett håll jag inte så ofta rider. Och där skulle larvpottan förstås börja se sina regelbundet återkommande spöken och börja spela apa och försöka vända. Jag uppskattar mycket hos min kära Pottentott, men det här uppträdandet är klart tålamodsprövande och tär en del på vår relation. Efter att ha fört en viljornas kamp några gånger, och dessemellan lyckats gå framåt en bit, så vände jag hemåt igen, vägen ledde ändå inte till något vettigt mål. Istället fick det bli en sväng på gammal invand vägsträcka innan vi slutligen definitivt vände hemåt.

Nästan hemma började det skramla betänkligt och det var ena framskon som blivit mycket lös, den hängde bara fast i några söm på utsidan. Bara att be min snälla sambo om hjälp att dra av skon, något jag också brukat göra själv med synen i behåll. Ja, på den tiden drog jag både av skor och satte fast tappskor, det var tider det.
Nu sitter skorna hur som helst på övertid, så det var väl inte så konstigt om en av dem släppte. Bara att invänta hovslagaren som redan var bokad till kommande vecka.

Trots tappsko dristade jag mig till en halvtimme i paddocken idag. Tycker jag fick till ett ganska lagom pass där med tanke på det jobbiga underlaget. Därefter var det slut på inspirationen, "ungdomarna" fick ledigt då jag tyckte jag borde försöka hinna med LITE annat än hästarna idag.

Bilder från helgen finns förstås inte, så det blir ett par från Stinas senaste besök i måndags. 


Bild Stina på Pottan


Bild Stina på Sparven


Bild Stina på Sparven



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback