Blir så trött... - 24 februari

Idag har jag varit in till arbetsförmedlingen. Fick en kallelse i brevlådan i förrgår (långt och bra varsel va?) där jag kallades med hot om att bli utan ersättning om jag uteblev. Så det var bara att ställa in annan planerad aktivitet för dagen.

Det handlade om ett informationsmöte om någon typ av praktikanställningar som planeras av Samhall för funktionshindrade. Tydligen skulle det handla om "riktiga" anställningar och inte aktivitetsstöds-ersatt gratisarbete, fick jag höra i förväg. Så lite intressant lät det trots allt.

Det hela blev en stor besvikelse, men vad kunde man egentligen vänta sig av såna myndigheter som det handlar om här? Jodå, det handlade om anställningar på ett år. För att kvalificera sig till dessa var man först tvungen att gratis delta i en tre månader lång praktik, för att visa att man "platsar" antar jag. Och vad var det för typ av arbetsuppgifter? Jo, sedvanliga, totalt intelligensbefriade sysslor av typen packa godis eller trappstädning. Varför ska man som funktionshindrad behöva stå ut med denna förnedring??? Jag ser inte ner på exempelvis mentalt funktionshindrade, jag anser att alla grupper oavsett om man "fungerar" eller inte ska bemötas med respekt. Men varför dras alla funktionshindrade över en kam och klassas per definition som förståndshandikappade???

Det fanns mötesdeltagare som uppgav att de redan idag praktiserar 8 timmar per dag, och undrade då om de trots det var tvungna att först genomföra den 3 månader långa praktiken för att sedan eventuellt få bli "anställda" i projektet. Svaret var att det måste de göra. Hur fyrkantigt som helst således. Vi, som pga de styrandes politik kommit att bli det här samhällets avskräde, ska snällt stå med mössan i hand och försynt be om chansen att få en årslång anställning (och till vilken lön, skulle jag vilja veta) oavsett vad vi har för bakgrund, erfarenheter eller meriter sedan tidigare, och helt oavsett vilket funktionshinder vi drabbats av. Det framgår tydligt att det här egentligen inte alls är till för att varaktigt hjälpa en utsatt grupp på arbetsmarknaden. Det är nog troligen ett försök att ytterligare frisera regeringens, i sina egna ögon, fina statistik. För på radion idag har man kunnat höra hur andelen arbetslösa som "står långt från arbetsmarknaden", alltså den grupp dit vi ej fungerande räknas, har ökat till 60% av alla arbetslösa.

Jag har just nu en plats där jag arbetsprövar, med vettiga uppgifter som jag gott skulle kunna tänka mig att fortsätta med, problemet är bara att det inte kan leda till något jobb för mig där. Och för ett och ett halvt år sedan var jag beredd, ja till och med mycket intresserad av, att ta en praktikplats som gratisdarbetande på arbetsförmedlingen med arbetsuppgifter som skulle passat mig mycket bra. Men den gången dög jag inte, och skälet var väl högst sannolikt mitt funktionshinder, även om de ansvariga aldrig skulle erkänt det. Så VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR ska vi funktionshindrade behöva stå ut med att hålla tillgodo med skitsysselsättningar som vi kanske är klart överkvalificerade för, och som inte ger oss den minsta utveckling, bara för att vi ses som så totalt värdelösa av alla som haft turen att fungera klanderfritt enligt samhällets normer? Invalid betyder ju faktiskt värdelös, och det är så vi betraktas av "de andra".

Så tack snälla, snälla farbror Reinfeldt för att du har räddat oss från det förfärliga utanförskapet. För enligt ditt sätt att se så är vi tydligen inne i värmen nu. Men jag fattar nog att det egentligen bara handlar om att vi inte ska ha några bidrag längre, som så hårt skulle belasta dina väljare, som inte är utstötta ur samhället utan har gjort sig förtjänta av alla jobbskatteavdrag som vi andra oduglingar ska behöva finansiera åt er vare sig vi kan eller inte. Och vi får då sannerligen inte själva någon del av dem. Och så länge som den stora majoriteten kan dra nytta av dina jobbskatteavdrag så lär du nog sitta säker på ditt jobb också. Med resultat att klyftorna mellan de som har och de som är utstötta bara ökar än mer. Men det är ju så det ska vara i ert "sköt dig själv och skit i andra"-samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback