Sent omsider... - 23 februari

...har också mina hästar nu fått bidra med blodprover till HWSS-forskningen. Jag hade tänkt försöka ordna provtagning redan i höstas, då det stod klart att UC Davis ville ha flera prover från alla tänkbara connemaror, inte bara HWSS-drabbade. Men jag fick skjuta på det då jag inte kunde skriva under den hälsodeklaration som krävdes eftersom mina hästar då misstänktes vara kvarkasmittade. Nu är de ju sedan länge smittfria, ja någon smitta hittades ju aldrig då de kollades för det. Och då jag sände en förfrågan visade det sig att forskarna på Bannasch Laboratory fortfarande var intresserade av prover. Så på den vägen är det.

 

Jag har ju, till skillnad från den stora majoriteten Connemaraägare/uppfödare varit medveten om det här problemet ett antal år, och har även försökt gräva efter alla upplysningar som tänkas kan om vilka hästar som befunnits vara drabbade genom åren och vad de haft för härstamningar. På så sätt har jag kommit fram till att ingen av mina nuvarande ponnyer har närmsta kända anlagsbärare längre bort i härstamningen än i andra generationen. Och då stammar mina hästar ändå från 6 olika föräldradjur, av vilka de flesta är i sammanhanget ganska obesläktade med varandra. Ytterligare en fingervisning om att anlaget för HWSS kan antas vara ganska vitt spritt i Connemara-populationen världen över, (jfr mitt tidigare inlägg Heja Tyskland).

 

Det kom ett nytt inlägg på HWSS-bloggen också för någon vecka sedan. Där kan man bl a läsa att forskningen är i sitt slutskede och att det kommersiella testet vi väntar på tros bli tillgängligt i höst. Därtill berättas att en uppfödare från Nordirland nyligen sänt iväg prover från 30 hästar, vilka representerar en mängd blodslinjer. De första proverna från den Irländska ön, om än formellt från Storbrittannien förstås. Så hittills har tydligen ingen ponny från rasens hemmanation bidragit till forskningen. Trots det finns ju uppgifter om att problemet HWSS lär vara utbrett där... Så det är nog inte helt malplacerat med den checklista som också finns med i HWSS-bloggens senaste inlägg. Där finns anvisningar om vad man bör titta efter om man vill köpa Connemaraponny från Irland vid någon av de många auktioner och andra organiserade köp- och säljtillfällen som står till buds där. En checklista man givetvis bör ha i åtanke oavsett var man letar connemaraponny.

 

Det nämns också att ännu en ponny fått avlivas pga HWSS. Det var den andra av 2 HWSS-drabbade ponnyer från samma svenska ägare som avlivats på mindre än ett år. Båda dessa ponnyer importerades för några år sedan från Irland. Det måste kännas tungt när detta blir resultatet av de stora förväntningar man känner då man hittat och investerat i vad man trodde skulle bli ett nytt och lovande tillskott till avels- eller tävlingsverksamheten. Förhoppningsvis kommer snart medvetenheten om problemet att vara så allnänt spridd, så att ingen köpare längre ska behöva göra denna sorgliga erfarenhet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback