En fallstudie - 16 juni

Nu finns en fallstudie av ett försök att åtgärda HWSS att läsa på HWSS-bloggen. Den är skriven av hovslagaren Tom Ryan.

 

För mig är innehållet bara alltför bekant. Jag har sett närmast identisk behandling på nära håll, även den utan varaktig förbättring. Och detsamma lär gälla ett inte föraktligt antal Connemara-ägare med HWSS-drabbade ponnyer.

 

Det känns både tragiskt och ofattbart att den här erfarenheten fått göras om gång på gång under många års tid, av nydrabbade ägare samt deras, i ämnet ovetande hovslagare och veterinärer. När kunskap faktiskt har funnits bland enskilda människor som gjort dessa erfarenheter ganska långt tillbaka i tiden. Men det har ju tyvärr inte gått att få ta upp problemet öppet i avelssammanhang, och min egen erfarenhet har varit att veterinärer och hovslagare inte visat något verkligt intresse för att gå vidare med problemet, trots att de delgivits att det funnits tydliga indikationer på att det handlar om en ärftlig defekt.

 

Nu har den här artikeln, förutom i HWSS-bloggen, även publicerats i Brittiska Connemarasällskapets årsskrift Connemara Chronicle samt i Forge, engelsk facktidskrift för hovslagare. Jag hoppas att det för med sig att nya grupper människor utanför den, som det känns, alltför snäva och begränsade krets ägare och uppfödare som hittills utgjort HWSS-frågans "närmast sörjande", får upp ögonen för problemet. Och att det i sin tur kunde föra med sig en ökat press från enskilda medlemmar på avelsföreningarna, som hittills vägrat befatta sig med problemet.

 

Vill också nämna att det förekommer ett och annat exempel på "solskenshistorier". Det verkar främst vara representanter för vissa "alternativ hovvård-rörelser" som anser sig ha botat ponnyer med HWSS. Personligen blir jag mycket skeptisk när jag konfronteras med såna historier. Visst finns det en hel del exempel på ganska lindrigt HWSS-drabbade ponnyer som kan fungera riktigt bra med lämpliga insatser. Men de kräver i regel skor för att kunna utföra arbete i någon form. Att genom "barfotaverkning" hålla efter och snygga till en HWSS-drabbad hästs hovar på kanske daglig basis innebär inte att hästen blir botad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback