Politiker famlar i blindo - 29 mars

I onsdags (dymmelonsdagen) hade SRF Norrköping ett jippo i Mirum Galleria, Hageby centrum. De hade bjudit in ett antal kommunala politiker och tjänstemän för att ge dem chansen att som blinda eller synskadade försöka uträtta ärenden i gallerian. Syftet var att visa på de svårigheter vår grupp har, och som inte blir lättare eftersom Norrköpings kommun, i likhet med så många andra kommuner, valt att tolka LSS på så sätt att synskadade inte ska omfattas av den lagen. Och därmed har vi alltså inte någon rätt till ledsagning enligt LSS.

Vad jag kunnat förstå var den ursprungliga intentionen att även vi synskadade ska ingå i de grupper som omfattas av LSS, men någon kommun har sedan protesterat och vid rättslig prövning getts rätt, och på den vägen har det blivit. Med resultatet att många synskadade, jag själv inräknad, har ytterst små möjligheter att komma ut och uträtta ärenden, delta i aktiviteter osv. Vi blir helt utlämnade åt anhörigas eller bekantas goda vilja, och några spontana shoppingrundor/nöjesaktiviteter/resor existerar inte ens i tankevärlden för oss.

 

Så nu hoppas jag verkligen att de som sitter på makten tar tag i frågan och ser till att lagen kommer att tolkas som det var tänkt. Och inte bara ser onsdagens händelse som en "rolig grej" som inte förpliktar vidare. För tyvärr har det ju vid det här laget varit ganska många jippon där politiker, särskilt i valtider, fått möjlighet att prova på att vara blinda, men resultatet i form av förbättringar för vår grupp har åtminstone inte jag sett mycket av...

 

Jag hade räknat med att själv följa spektaklet på plats, och var beredd att fara iväg med fräscha och nyladdade batterier i kameran och nyladdat färdtjänstkort. Och så visade det sig att någon gett mig fel uppgift om vilken tid det skulle gå av stapeln, så det blev bara att avboka resan:( Hade min situation varit en annan hade jag ju kunnat passat på att helghandla då jag ändå skulle fara till en galleria där man kan köpa ungefär allt, men det är ju det där med att man skulle behöva viss assistans...

 

Eftersom jag nu själv inte kan rapportera från platsen så lägger jag in ett par länkar där det går att läsa lite om det hela, SRF och Classes blogg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback