Snart påsk - 24 mars

Vintern drar ut på tiden och det har gjort mig deppad. Snö och is, kyla och blåst. Jag fryyyyser bara jag tänker på att gå ut, och har närmast gett upp försöken att komma igång med hästarna. Det blir ingen kontinuitet där ändå.

 

Nu går vi i alla fall in i påskveckan och jag påskpyntar här på bloggen. Det blir väl lite vårkänning då, om än falsk sådan. Men påsk blir det ju faktiskt om en vecka oavsett att vädret mest ser ut som jul, frånsett att vi ju passerat vårdagjämningen så att dagarna nu är riktigt ljusa och de ljusa timmarna också snabbt blir fler.

 

Varsitt påskägg med godis i förärades sambon och jag vid visit i stan igår. Trevligt och tack Lisa!:-) Och så har jag kunnat ta upp en mycket gammal påsktradition. Det finns ju en berättelse av Charles Dickens som heter "A Christmas Carol" eller på svenska "En spökhistoria vid jul". Själv hittade jag på biblioteket, då jag var barn på 1960-talet, en bok som skulle kunna kallas "En spökhistoria vid påsk". Boken heter "Förtrollningen" och är skriven av Margot Benary-Isbert, och den blev högläsningsbok därhemma, och tradition till påsk under flera år. Vi fick ingen möjlighet att köpa boken, den verkade vara slut på förlaget, så det blev till att låna om den då det drog sig mot påsk. Och faktum är att jag fortfarande gillar att återuppleva den här boken, trots att det är en barnbok.

Och nu fann jag att den faktiskt finns som talbok hos MTM, och som låntagare med läshinder har jag alltså kunnat ladda hem den därifrån. Ser således fram emot mysstunder i soffan med godis och bok i veckan som kommer.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback