Äntligen! - 22 april

Nyheten vi väntat på i flera år har äntligen nått oss! Mutationen som orsakar HWSS är nu lokaliserad. Nu återstår bara formaliteter som patentering innan det kommersiella testet är ett faktum!
 
Dags att korka upp champagnen med andra ord. Förra gången jag sa så var för drygt 2 år sedan. Då hade forskarna på ganska kort tid efter att blodprover från drabbade ponnyer med föräldrar och syskon börjat analyseras, kunnat konstatera vad flera av oss med erfarenhet av problemet redan varit övertygade om, nämligen att HWSS med säkerhet är ärftligt betingat. Att det sedan hunnit gå mer än 2 år sedan det första genombrottet gjordes visar en del av forskningens villkor. Det krävs minutiöst arbete där inget får lämnas åt slumpen och en stor del av tiden har också gått åt till att köa för tillgång till den avancerade utrustning som används för att analysera forskningsresultaten.
 
Även om upprinnelsen till allt det här är trist, i form av ett antal drabbade ponnyer som många gånger haft så svåra hovproblem att det slutat med avlivning och tragik för såväl djur som involverade människor så känns det, när vi äntligen har kommit så här långt, verkligt stort att på nära håll fått följa kampen för att lösa gåtan HWSS. För något av en kamp har det varit, där Connemara Pony Research Group och dess medlemmar fått utstå mycket spott och spe från diverse besserwissers i avelskretsarna, som ifrågasatt, säkert många gånger mot eget bättre vetande, vad gruppen höll på med. Och tyvärr verkar det ju som många i avelssammanhang "tunga" namn fortfarande vägrar ta till sig belagda fakta.
 
HWSS är helt klart främsta orsak till att jag, givetvis delvis självförvållat, känner att jag stötts ut ur kretsarna kring SCS. Jag har vägrat att kompromissa när det varit stört omöjligt att få till stånd diskussioner om sånt som allvarliga genetiska defekter. Visst har jag fått betala ett pris för det, men hellre än att vara en konflikträdd ja-sägare som inte vågar riskera att  förstöra "den goda stämningen" betalar jag det priset. Jag känner i alla fall att jag har ett rent samvete och kan sova gott om nätterna..
 
Läs även om denna nyhet hos connemara.nu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback