Telefonterror - 16 mars

Igår lördag ringdes min fasta telefon upp av samma telefonnummer 5 gånger från ca kl 13 och med jämna mellanrum till 20.15. Redan vid första tillfället drog jag, av uppringande nummers karaktär, slutsatsen att det rörde sig om en telefonförsäljare av något slag, och en slagning på eniro bekräftade min misstanke.

 

Telefonförsäljare är tyvärr en ständigt återkommande plåga i min vardag. Eftersom sambon, i egenskap av lantbrukare per definition klassas som företagare har det inte hjälpt alls att "nixa" telefonen. Som tur är finns ju nummerpresentatör, och jag brukar helt enkelt låta bli att svara när krängarna ringer. Så gjorde jag även igår, samtidigt som jag förvånades över denna ihärdighet, och på en lördag till råga på allt. Och som det inte räckte, så försökte samma uppringare även med mitt mobilnummer i direkt anslutning till de två sista försöken på den fasta telefonen. Antagligen eftersom såväl sambons som mitt mobilnummer uppges på telefonsvararen. Och till saken hör att även min mobil är "nixad", och jag är definitivt ingen företagare och har heller aldrig varit det.

 

Man kan verkligen fundera över hur dessa försäljare är funtade. Att de ofta agerar cyniskt på ett sätt som har drabbat många som av olika skäl haft svårt att värja sig mot dem och deras metoder mycket hårt är välkänt. Själv försöker jag alltså så långt det är möjligt att helt enkelt strunta i att besvara dessa samtal. Samtidigt kändes försöket att till varje pris få tag i oss/mig, och till råga på allt en lördagseftermiddag/kväll och på NIX-registrerade telefoner något i särklass.

 

Som kuriosa har jag kunnat notera att även skumma samtal från utlandet har ökat markant sista månaden. Det har ringts hit från Nordamerika, Ryssland/Kazakstan, Kroatien och Nordkorea(!), förutom ett antal ospecifika/"skyddade" nummer.

 

Resultatet av denna terror blir ju att man till slut bara besvarar samtal från nummer man garanterat känner igen. Sjukt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback