Katter på äventyr - 12 januari

Det är kallt, kallt, kallt! Det känns faktiskt rätt meningslöst att försöka få något vettigt gjort utomhus, så jag har bestämt mig för att bara "överleva" - och inte ha dåligt samvete för det.
Sista veckan har vattenkran/ledning i stallet visat sig vara sönderfrusen 2 morgnar i rad, då vi väl lyckats tina upp vattnet. Tur att det funnits kompetens på plats för att snabbt få stopp på flödet då.

Den nya strykarkatten är kvar och det verkar råda en  viss balans mellan den och de båda i lagården - kanske nödvändigt i kylan. Nu har jag i alla fall lyckats få ett foto på honom. Så känns han igen som saknad så är det bara att höra av sig...



Lilla katten Stina kunde råkat riktigt illa ut i fredags-lördags. Hon saknades på eftermiddagen och hittades inte trots letande. Så vi antog att hon dragit sig undan till något för oss okänt gömställe. Vi var i alla fall säkra på att hon inte hade kunnat smita ut. Vid midnatt hade hon fortfarande inte dykt upp och jag beslöt att leta lite till - var rädd att hon kunde fastnat eller gjort illa sig någonstans. Men hittade ingen katt... Rätt som det var gjorde bror Sune med stor iver utfall mot elementet under ett fönster, och jag hörde att det kom ljud därifrån. Men hittade ingen katt som fastnat. Sedan insåg jag att ljudet måste komma utifrån, där verandan är. Så jag öppnade ytterdörren och förväntade mig att någon av de stora katterna skulle vilja komma in. Men ingen katt kom. Men efter en stund så kom Stina och gick in genom dörren!!! Så på något sätt hade hon kommit ut ändå. Hon måste alltså varit ute i kanske 10-12 timmar. Nämnas kan att det var ca -20 grader ute och innan natten var slut hade temperaturen sjunkit ytterligare några grader - den kallaste natten hittills i vinter. Så man får väl vara evigt glad att det slutade så bra trots allt. Småkatterna har annars inte fått komma ut ännu.
Jag anar nog varför hon så gärna ville gå ut. Väl inne förlustade hon sig gladeligen med sin bror. Det verkar alltså som om fröken löpte. Katten hade alltså just fyllt 5 månader och väger kanske 2 kg! Och ute hade hon säkert fått sitt lystmäte, minst 2 herrar i lagårn. Så det får väl bli resa till veterinären snart nog...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback