Bästa hingst någonsin - 16 februari

En hemsida som jag gillar och som jag "promotat" här tidigare är den irländska Ashbrook stud. Där har det sedan någon månad pågått (och pågår fortfarande i skrivande stund) en omröstning där vem som helst kan lägga sin röst på den Connemarahingst man anser vara den bästa genom tiderna ("The Best Connemara Stallion of All Time").

Lustigt nog så ligger just nu min favorit i topp! Jag har i alla år betraktat Carna Bobby som min absoluta favorithingst genom tiderna. Han var morfar till min alskade Apollo, min allra första connemara som jag fick 1971, och som jag fortfarande anser vara den bästa häst jag någonsin haft.

Dessutom fann jag att Dale Haze ligger på andra plats. Denna irlandsfödda hingst som största delen av sitt liv  verkade i Sverige, men som innan han lämnade Irland hann avla bl a Hazy Dawn, som sedan med Danmark som bas givit upphov till en hingstlinje av sällan skådat slag, som nu finns representerad i stora delar av världen. Dale Haze har dock själv verkat huvudsakligen i Sverige och lite i skymundan känns det som. Jag har i alla fall haft turen att få ett par föl efter denna legendar innan det blev för sent. Convallaria miste jag tyvärr ung i svår sjukdom, men kvar är hennes syster, som är ingen mindre än min kära Pottan! Så visst känns det lite stort att dessa hingstar som jag på något sätt har så starka känslomässiga band till även uppskattas i så hög grad av så många fler än jag.

Jag lägger in en bild på Dale Haze tagen på generalmönstringen 1993.

Bild Dale Haze RC 57

Vad gäller Carna Bobby så kan jag återge en händelse från mitten av 1970-talet. Apollo var ju en "överhöjdare" och dessa betraktades oftare på den tiden än numera, som något misslyckat. Dessutom hade den popularitet som connemara-rasen rönt då den kom till Sverige fört med sig att man gärna påstod att en del hästar var Connemaror utan att det fanns fog för det. Kanske ett sätt att höja priset? Vid denna tid hade jag då och då att göra med en hovslagare som var rätt stöddig och elak. Han kom med ständiga pikar om att min för stora ponny inte var vad jag utgav honom för att vara. Första gången han kom till stallet var kommentaren direkt "Ska det här föreställa en Connemara? Ja det var ju en konstig Connemara", varpå han tittade på boxskylten och släppte ur sig "Karrna Bobby, vad är det för nånting???". Vilket väl avslöjade ungefär vad HAN som självutnämnd expert visste om Connemaran:-D Carna Bobby betraktades väl som en legend redan på den tiden.

Tyvärr har jag ingen egen bild på Carna Bobby, som jag aldrig haft turen att få se själv, men jag länkar till en trevlig webbsida om honom: Internet Connemara Pony Gallery 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback