Utflykt - 29 maj

Idag har sambon och jag varit på utflykt med pensionärerna i Gårdeby hembygdsförening. Ett 20-tal personer besökte och blev guidade i närbelägna Örtomta Kyrka och Ekenäs slott.

Det är ju faktiskt rätt häftigt att ha en sevärdhet som Ekenäs slott på cykelavstånd. Trots det har jag bara varit där, och då enbart på utsidan, en gång tidigare, för säkert sådär 15 år sedan. Ganska typiskt att man aldrig tar vara på sevärdheter i sin omedelbara närhet.

Örtomta kyrka har anor sådär 1000 år tillbaka, och slottet har en historia som innefattar bl a mord. Och det var förstås skillnad på folk och folk. Herrefolk och tjänstefolk alltså. Spöken lär det finnas där också.
Som avslutning avnjöts smörgåstårta.

Jag försökte få till lite foton, tyvärr utan större framgång.

Bild samling utanför Örtomta kyrka

Samling utanför Örtomta kyrka

Bild kyrksilvret

Kyrksilvret i Örtomta

Bild del av Ekenäs slott

På väg upp mot slottet. Tyvärr var slottet så stort och så inbäddat i grönska att jag inte hade möjlighet att då bild på hela slottet :-(

Samling vid slottstrappan

Samling utanför slottstrappan

Slutligen kan man konstatera att vår närvaro åtminstone är uppskattad av pensionärerna i trakten, för vi blev ombedda att följa med. Annat är det ju med de mer jämnåriga och yngre, som inte verkar vilja låtsas om ens existens. Övriga ridande på bygden t ex, fortsätter att frysa ut mig. Jag är inte fin nog för att platsa i deras fisförnäma sällskap. Det ar för övrigt idag på dagen ett år sedan jag här i bloggen slängde ut frågan om det kunde finnas någon i trakten med civilkurage nog för att gå emot utfrysarmaffian och erbjuda mig ridsällskap. Ingen har dock hört av sig, så det är uppenbarligen inte mycket bevänt med civilkuraget här ute i buskarna. Se där, nu lyckades jag komma med en pik igen! Men det är ju ändå ingen som tar åt sig, man kunde lika gärna hällt vatten på en gås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback