Uteblivet vårtecken - 19 april

Vi har passerat mitten av april nu. Även om det inte är något vårväder att tala om så har jag nu länge noterat att jag inte hört någon tofsvipa i år. Alla år hittills (dvs för min del nästan 20 år bakåt) har tofsvipan och lärkan kommit med våren till markerna kring stallet i Björksätter. Men i år saknar jag för första gången tofsvipan.

Det sägs ju att fåglarna minskar, såväl arterna som antalet individer. Är det faktum att jag saknar den här fågeln en följd av att fåglarna allmänt minskar i antal? Återstår att se om tofsvipan dyker upp här ett annat år. Undrar blindstyret som aldrig haft ögon lämpade för fågelskådning och således egentligen inte fattar ett dugg om dessa djur.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback