Riddarspel? - 4 augusti

Det kan ju se ut som om det är vad vi rustat oss för. Men här är det inte andra riddarekipage som ska bekämpas, utan sommarens alla hemska flygfän. Det är nog inte obekant att min, och framför allt mina hästars, omgivning sommartid invaderas av flugor och än värre, bromsar och blinningar, i mängder som kan driva alla som inte kan värja sig till vansinne. Något som fått till följd att hästarna numera går ute med flugtäcken en stor del av sommmaren, och att ridningen ofta känns svår att hålla igång.

 

Nu har jag försökt lösa problemet att inte kunna rida genom att låta sy upp ett egendesignat flugridtäcke av avlagda påslaken. Täcket är gjort som separata fram- resp bakdel, där bakdelen i princip är ett traditionellt skrttäcke försett med magplatta. och framdelen ett halstäcke plus täcke för bringa och bog, som räcker ungefär fram till sadeln.

 

 
 
Jag har provridit ett pass på ridbana i 3 gångarter och det verkar fungera med allt tyg som fladdrar. Så nu håller jag tummarna för att det ska fungera i fortsättningen också.

 

Att sy, och i synnerhet att sy med maskin, fungerar tyvärr inte så bra för mig längre. Det här täcket har jag fått stor hjälp att sy av en mycket händig person på mitt "dagis", och det är jag förstås oerhört tacksam för.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback