Behändig pryl - 6 februari

Tar en liten sväng då och då med någon häst, har så smått börjat komma igång efter ett totalt uppehåll under andra halvan av januari, då vintervädret gjorde det för besvärligt för mig. När det är bara snö och allt är bara vitt, vitt, vitt, så avstår jag från att rida. Behöver lite kontraster för att kunna veta var vägen går, och med snöröjning i kombination med dagsmeja har förutsättningarna blivit lite bättre. Jag vågar alltså inte längre att ta nöjet att rida i full fart i mjuk nysnö, något som ju normalt är en så härlig upplevelse för häst och ryttare.

 

I och med att jag börjat ta ut hästarna på vägarna igen, så har jag gått över broddarna, och fått byta ut några som varit helt slut. Efter att jag slitit ut befintlig skiftnyckel respektive gammal hovkrats med hål för att skruva brodd, fick sambon i uppdrag att skaffa nytt verktyg och kom hem med en hylsnyckel, något jag aldrig haft till broddar tidigare. Och vilket lyft den innebar, hur enkelt som helst (nästan i alla fall) att få ut ett par broddrester som var slitna ner i nivå med hästskon på en sida.

 

Jag var faktiskt inte medveten om att detta behändiga verktyg finns för broddar, fast det säkert är självklart för majoriteten hästägare. Det blir lätt så när man hamnar utanför och i isolering från allt och alla, på det sätt som det blivit för mig. Dras man med ett funktionshinder som i hög grad försvårar möjligheten att ta in information, och dessutom saknar kontakt med vänner med samma intressen, som skulle kunnat bidra till att man trots allt hänger med i vad som händer, kompisar som kanske kunde erbjudit en att följa med på aktiviteter och evenemang man har svårt att ta sig till och ta del av på egen hand, så är det ofta så här det blir. Man går hemma i sin ensamhet och försöker klara verksamheten så gott det går, utan den input och/eller inspiration från andra utifrån som är så självklar för de flesta andra. Och missar mycket av nya rön och erfarenheter, för att inte tala om det sociala till vardags.

 

 

Min nya broddnyckel och de f d broddarna som jag med hjälp av detta verktyg enkelt lyckades skruva ur skorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback